Samyang 24mm f/2.8 FE preview

0
0
0
s2smodern

De Samyang 24mm f/2.8 FE is de nieuwste aanwinst voor het Sony E-mount systeem. Het is een hele compacte en lichte groothoek. De lens beschikt over autofocus en de prijs is erg aantrekkelijk.

Samyang24mmpancake

Voor het Sony E-mount systeem is er inmiddels een ruime keus aan objectieven in de meest gevraagde brandpunten. Maar er valt ook nog genoeg te wensen. Zeker als het gaat om compacte en betaalbare objectieven. Samsung heeft kort geleden de lekker kleine en heel betaalbare 35mm f/2.8 FE op de markt gebracht. Wij hebben hem getest (Samyang FE 35mm AF pancake review link) en waren onder de indruk van de beeldkwaliteit. Die is gewoon behoorlijk goed, zeker als je kijkt naar de afmetingen en de prijs van het objectief. Daarom is het verheugend dat Samyang die trend door zet met de bijna even grote maar veel groothoekiger 24mm f/2.8 FE. Het is – net als de 35mm – een pancake en een van de kleinste objectieven die je voor de Sony A7 en A9 camera’s kan krijgen. Het objectief is ook lekker licht. Op de Sony E-mount camera’s met APS-C sensor kan je deze lens natuurlijk ook gebruiken en daar werkt het als een 35mm groothoek. Zowel voor de full frame modellen als de APS-C modellen is dit het enige objectief in dit brandpunt en deze prijsklasse. Voor de full frame modellen zijn er de Zeis Batis en Loxia objectieven die beide boven de duizend euro kosten, voor APS-C biedt Sony een Zeiss 24mm met een weliswaar hogere lichtsterkte, maar ook een veel hogere prijs. Behalve de lagere prijs biedt de Samyang ook nog eens kleinere afmetingen en een lager gewicht. Ideaal voor reis- en reportagefotorafen. We hebben dus geen glazen bol nodig om te voorspellen dat deze Samyang 24mm f/2.8 een heel populair objectief gaat worden, zeker als de beeldkwaliteit enigszins overeenkomt met die van zijn 35mm broertje. Zodra we de beschikking krijgen over de Samyang 24mm f/2.8 FE zullen we hiervan een review plaatsen.

Samyang 24mm f/2.8 FE Specs:

• Met 93 gram en 3,7cm. lengte een unieke en zeer compacte Full-Frame AF groothoek.
  • Hoge beeldkwaliteit van het centrum tot in de hoeken door 5 speciale lenselementen.
  • Samyang Ultra Multi Coating zorgt voor sterke vermindering flare en ghosting
  • Verbeterd (ten opzichte van Samyang FE 35mm f/2.8 pancake) snel en stil autofocus
  • Zeer korte minimale scherpstelafstand van slechts 0,24m.
  • Zeer goede prijs/kwaliteitverhouding.
Ivo Freriks
Author: Ivo Freriks
Met CameraStuffReview hoop ik een bescheiden bijdrage te leveren aan het plezier dat jij aan fotografie beleeft. Door camera's en lenzen op dezelfde wijze met elkaar te vergelijken en telkens de voor- en nadelen op een rijtje te zetten, hoop ik jou te helpen bij het vinden van de juiste camera of lens.

0
0
0