TEST: Canon EF 70-200mm F2.8L IS III USM (2)

Canon introduceert de derde versie van zijn gestabiliseerde 70-200mm telezoom met f/2.8 lichtsterkte: de Canon EF 70-200mm F2.8L IS III USM. Hele grote verschillen zijn er niet met de vorige versie, maar die was dan ook al erg goed.

Universeel, professioneel, tijdloos: Canon EF 70-200mm F2.8L IS III USM

Voordelen

  • Uitstekende beeldkwaliteit
  • Degelijk gebouwd
  • Goede weerbestendigheid
  • Prima beeldstabilisatie
  • Goede autofocus
  • Prachtig bokeh
  • Bruikbaar met 1.4x en 2x converters

Nadelen

  • Geen optische verbetering ten opzichte van de vorige generatie
  • Kussenvormige vertekening op 200mm
  • Prijs en gewicht

ef70 200 2p8 1200

Een 70-200mm telezoom is een objectief dat vrijwel iedere fotograaf in zijn tas heeft zitten. Een f/4 versie als het budget niet al te groot is of als draagbaarheid een belangrijk criterium is. Maar veel fotografen kiezen het liefst voor een f/2.8 versie. De hogere lichtsterkte maakt het objectief beter bruikbaar wanneer er weinig licht is en je kan bij sportwedstrijden met hetzelfde licht precies een stop kortere sluitertijden gebruiken dan bij een f/4. De hogere lichtsterkte is ook ideaal wanneer je ze combineert met teleconvertors. Met een 1.4x converter krijg je dan een 100-280mm f/4 zoom en met een 2x converter zelfs 140-400mm f/5.6. Ook voor portretfotografie wordt een 70-200mm f/2.8 veel gebruikt. Zonder naar voor of naar achter te hoeven stappen kan je gemakkelijk wat meer of minder ruimte rondom je model laten en bij brandpunten boven de 100mm is de scherptediepte op f/2.8 ook heel gering en krijg je een mooi bokeh. En ja, de f/2.8 versies zijn ook groter, duurder en imposanter en voor sommige fotografen hierdoor dus ook begeerlijker. De nieuwe Canon EF 70-200mm F2.8L IS III USM  verschilt op slechts vier punten van zijn voorganger en eigenlijk zijn maar twee daarvan (mogelijk) van invloed op de beeldkwaliteit. Het nieuwe objectief heeft een wittere kleur verf die overeenkomt met die van andere recent geïntroduceerde Canon-objectieven, de letters en logo’s zijn iets veranderd en de EF 70-200mm F2.8L IS III USM is voorzien van AirSphere Coatings en een fluorine coating op de frontlens. Die laatste twee zorgen ervoor dat het objectief minder last zou moeten hebben van bijvoorbeeld tegenlicht en dat hij gemakkelijker schoon te houden is, wat ook belangrijk is voor de optimale beeldkwaliteit. De prijs is ten opzichte van het vorige model niet of nauwelijks verhoogd.

De Canon EF 70-200mm F2.8L IS III USM is overigens tegelijkertijd aangekondigd met de Canon EF 70-200MM F/4L IS II USM. Meer over deze zooms in een promofilmpje van Canon USA:

Bouw en autofocus

De Canon EF 70-200mm F2.8L IS III USM is een van die objectieven die bijna iedere professionele fotograaf moet hebben. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de EF 70-200mm F2.8L IS III USM aan de hoogste eisen voldoet. Het objectief is heel degelijk gebouwd en zo weerbestendig als maar mogelijk is. Dat wil niet zeggen dat je ermee onder een waterval moet gaan staan of ermee onderwater kan, maar je hoeft hem dus ook niet direct op te bergen als er eens een flinke regenbui losbarst.

 24A5208 4K FF

De nieuwe Canon EF 70-200mm F2.8L IS III USM heeft een optisch ontwerp dat bestaat uit 23 lenselementen in 19 groepen. De EF 70-200mm f/2.8L IS III USM heeft Air Sphere Coating (ASC) en dat is nieuw. Deze coating zorgt ervoor dat schittering en reflecties nog beter worden onderdrukt. Het voorste en achterste lenselement zijn ook nog eens voorzien van een Fluorine coating die helpt om de glasoppervlakken schoon te houden. Het objectief heeft twee ringen. De voorste is voor de scherpstelling en de achterste voor het zoomen. Hiertussen bevinden zich vier schakelaars. De eerste is voor het begrenzen van het bereik van de autofocus. De tweede is voor het schakelen tussen autofocus en handmatige scherpstelling. De scherpstelling is redelijk snel en stil. De autofocus doet zijn werk prima, al hadden we natuurlijk niet anders verwacht. Dankzij de USM motor kan je de scherpstelling overings altijd handmatig bijregelen. De derde schakelaar op dit objectief is voor het aan- of uitzetten van de beeldstabilisatie en de vierde voor het kiezen van de stabilisatiestand. Stand 1 is normaal en werkt in alle richtingen, stand 2 is voor pannen, voor meebewegen met het onderwerp. De stabilisatie werkt dan maar in 1 richitng, dwars op de richting waarin je de camera beweegt.

IStest

De beeldstabilisatie doet zijn werk voorbeeldig. Zelfs op 1/8e van een seconde zaten we nog ruim boven de 70% relatieve scherpte, waar we zonder stabilisatie al op 1/60e door deze grens heengingen. Uit onze testbevindingen kunnen we opmaken dat het mogelijk moet zijn om met nog langzamera sluitertijden dan 1/8e uit de hand te werken. Uiteraard helpt het flinke gewicht van dit objectief om trillingen te dempen en de camera stil te houden. De stabilisatie is wel hoorbaar en voor video opnames in stille ruimtes moet je daar wel rekening mee houden.

beeldkwaliteit

 

De Canon EF 70-200mm F2.8L IS USM was in versie II al een van de scherpste telezooms die je kon krijgen en daar is in versie III niets aan veranderd. We hebben het getest op de veeleisende 50 megapixelsensor van de Canon EOS 5DsR en de resultaten zijn prima. In raw zien we op 200mm nog wel een iets groter verloop van f/2.8 naar f/5.6, maar met de lenscorrecties aan scoort het objectief over het hele bereik bijzonder goed. Op volle opening is de scherpte al zonder meer goed, zowel in het centrum als in de hoeken en het verloop naar de hoeken is klein of afwezig. Op f/4 worden de resultaten nog iets beter en op f/5.6 is het objectief op zijn best en zijn de waardes uitstekend. Op f/8 loopt de scherpte weer iets terug en op f/11 is de scherpte nog iets lager, al zijn beide diafragma’s nog wel iets beter dan f/4. De verschillen zijn echter klein en zullen in de praktijk nauwelijks zichtbaar zijn.

Lichtafval, overstraling en vervorming

 

De Canon EF 70-200mm F2.8L IS III USM heeft erg weinig last van lichtafval, ondanks zijn hoge lichtsterkte. De hoogste waarde bereikt hij op de langste brandpuntsafstand, 200mm, en uiteraard op de grootste lensopening, f/2.8. Maar zelfs dan is het nog geen 8/10e stop. In jpeg neemt het zelfs iets toe doordat beeldstijl Standaard het contrast iets verhoogt en dat levert een wat groter verschil in licht en donker tussen het centrum en de hoeken op. De onderliggende raw-waardes zijn echt keurig laag.

 

Wellicht het enige waaraan je kan zien dat de Canon EF 70-200mm F2.8L IS III USM echt een zoom is en geen vastbrandpunt objectief is de vertekening. Die is met bijna 1,5% kussenvormig op 200mm wel zichtbaar als je een onderwerp hebt met rechte lijnen langs de randen van het beeld. Overigens zijn dit waardes die je bij veel objectieven voor spiegelloze systemen ook aantreft, alleen zie je daar vrijwel nooit vertekening omdat dat al in de camera en ook in het zoekerbeeld wordt weggewerkt. En dat kan je in de nabewerking natuurlijk ook gemakkelijk met de bestanden van dit objectief doen. Rond de 100mm is het objectief overigens vrijwel neutraal.

Bokeh

Natuurlijk is een van de belangrijke redenen om de Canon EF 70-200mm F2.8L IS III USM te kopen, die mooie lichtsterkte van f/2.8. Op volle opening en helemaal ingezoomd naar 200mm krijg je met dit objectief een glorieus bokeh, niet zomaar goed, maar echt prachtig. Hiermee kan je achtergronden helemaal laten vervagen. Dat is ideaal voor portretfotografie, maar natuurlijk ook mooi voor het vastleggen van tal van andere onderwerpen. Hoe verder je richting de 70mm gaat, hoe groter de scherptediepte op volle opening natuurlijk wordt, maar ook dan blijft het bokeh mooi.

 24A5189 4K FF

Conclusie Canon EF 70-200mm F2.8L IS III USM  Review @ Canon 5DsR

 24A5197 4K FF

Zoek je een lichtsterke telezoom voor je Canon, dan zou deze vanwege de kwalititeit bovenaan je lijstje moeten staan.

De Canon EF 70-200mm F2.8L IS III USM is een uitstekende telezoom. Dat was zijn voorganger ook en dat is niet veranderd bij het nieuwe model. In tegenstelling tot bij andere vernieuwde objectieven is de prijs van deze lens in feite ongewijzigd ten opzichte van versie II. Je betaalt dus niet meer dan voor het oude model. Zoek je een lichtsterke telezoom voor je Canon, dan zou deze vanwege de kwalititeit bovenaan je lijstje moeten staan. Het is een objectief waar weinig aan te verbeteren lijkt te zijn. Alleen als je budget het niet toelaat of als je liever een lichter objectief hebt omdat je er veel mee onderweg bent, kunnen we ons voorstellen dat je voor een alternatief gaat.

Sluit Menu