Samyang 24mm f/2.8 FE review

0
0
s2smodern

De Samyang 24mm f/2.8 FE is de nieuwste aanwinst voor het Sony E-mount systeem. Het is een hele compacte en lichte groothoek. De lens beschikt over autofocus en de prijs is erg aantrekkelijk.

DSC5764

We hebben geen glazen bol nodig om te voorspellen dat deze Samyang 24mm f/2.8 een heel populair objectief wordt.

Voor het Sony E-mount systeem is er inmiddels een ruime keus aan objectieven in de meest gevraagde brandpunten. Maar er valt ook nog genoeg te wensen. Zeker als het gaat om compacte en betaalbare objectieven. Samsung heeft kort geleden de lekker kleine en heel betaalbare 35mm f/2.8 FE op de markt gebracht. Wij hebben hem getest (Samyang FE 35mm AF pancake review link) en waren onder de indruk van de beeldkwaliteit. Die is behoorlijk goed, zeker als je kijkt naar de afmetingen en de prijs van het objectief. Daarom is het verheugend dat Samyang die trend doorzet, met de bijna even grote maar veel groothoekiger 24mm f/2.8 FE. Het is – net als de 35mm – een pancake en een van de kleinste objectieven die je voor de Sony A7 en A9 camera’s kan krijgen. Het objectief is ook lekker licht (93 gram!). Op de Sony E-mount camera’s met APS-C sensor kan je deze lens natuurlijk ook gebruiken en daar werkt het als een 35mm groothoek. Zowel voor de full frame modellen als de APS-C modellen is dit het enige objectief in dit brandpunt en deze prijsklasse. Voor de full frame modellen zijn er de Zeis Batis en Loxia objectieven die beide boven de duizend euro kosten, voor APS-C biedt Sony een Zeiss 24mm met een weliswaar hogere lichtsterkte, maar ook een veel hogere prijs. Behalve de lagere prijs biedt de Samyang ook nog eens kleinere afmetingen en een lager gewicht. Ideaal voor reis- en reportage fotografen.

DSC5767

Samyang 24mm f/2.8 FE Specs:

• Met 93 gram en 3,7cm. lengte een unieke en zeer compacte Full-Frame AF groothoek.
    • Hoge beeldkwaliteit van het centrum tot in de hoeken door 5 speciale lenselementen.
    • Samyang Ultra Multi Coating zorgt voor sterke vermindering flare en ghosting
    • Verbeterd (ten opzichte van Samyang FE 35mm f/2.8 pancake) snel en stil autofocus
    • Zeer korte minimale scherpstelafstand van slechts 0,24m.De Samyang FE f/2.8 AF is, zelfs inclusief zonnekap, een heerlijk compacte combinatie met een Sony A7R III.

De Samyang FE f/2.8 AF is, zelfs inclusief zonnekap, een heerlijk compacte combinatie met een Sony A7R III.

Samyang 24mm f/2.8 FE met of zonder beeldstabilisatie?

SamyangVRtest

In de lens zelf zit geen beeldstabilisatie ingebouwd. Maar Sony camera's hebben tegenwoordig allemaal ingebouwde beeldstabilisatie. Dat is voor groothoeklenzen veel efficiënter dan in-lens beeldstabilisatie. In onze test werkte de beeldstabilisatie van de Sony A7R III met Samyang 24 mm f/2.8 uitstekend. Opnames gemaakt met beeldstabilisatie en een sluitertijd van 1/3 seconde waren scherper dan opnames gemaakt zonder beeldstabilisatie en een sluitertijd van 1/100 seconde!

Specificaties
Lenzen / Groepen:7 / 7
Kortste afstand (cm):24
Afbeeldingsmaatstaf:0.13
Filter (mm):49
Incl zonnekap:+
Lengte / Diameter:37 / 62
Diafragmabladen:7
Beeldstabilisatie:-
Gewicht (gram):93
Actuele prijs:CameraNU
:Bol.com
:Fotodevakman
:
:Kamera Express

beeldkwaliteit

DSC5805

Bokeh is niet de reden waarom je een groothoek objectief koopt. Maar het lensontwerp van de Samyang 24mm pancake met 7 lenselementen en 7 diafragmabladen levert toch een mooie achtergrondonscherpte als je maar dicht genoeg op je onderwerp kruipt. Bij een minimale scherpstelafstand van 23cm bereik je een vergrotingsmaatstaf van 0.13.

Van een pancake groothoeklens in combinatie met een volformaatsensor mag je verwachten dat er zichtbare vignettering plaatsvind. Dat is ook het geval, al zal je daar - zowel bij jpg bestanden als RAW bestanden die je in Lightroom of Photoshop opent - minder last van hebben als je de camera instelt op automatische lenscorrecties. Na correctie blijft er anderhalve stop lichtafval over, die al na 1 stop diafragmeren halveert. Vanaf f/5.6 blijft de lichtafval na correctie constant op ongeveer een halve stop.
Een ander aspect dat rechtstreeks te relateren is aan het lensontwerp, is een grotere gevoeligheid voor interne reflecties en nevenbeelden. De intensiteit van licht neemt kwadratisch af met de afstand. Als er reflectie van licht op de sensor teruggekaatst wordt door een lenselement dat ver verwijderd is van de sensor, zoals het Distagon ontwerp van de Zeiss Batis, zal je daar last van hebben. Maar bij een pancake lens zitten alle 7 lenselementen heel dicht op de sensor. Ondanks goede lenscoatings valt er dus niet aan te ontkomen dat bij een felle lichtbron die recht in de lens schijnt - dan helpt ook geen zonnekap - je nevenbeelden zal zien. Die ben ik ook in extreme tegenlicht situaties tegen gekomen in de praktijk.

JPGvignet

Van vervorming zal je - dankzij de in-camera lenscorrecties - geen last hebben als je RAW bestanden opent in Lightroom of Photoshop, of als je de jpg bestanden rechtstreeks uit de camera gebruikt. De resolutie in het centrum is al hoog bij volle opening, en neemt nog toe tot f/8, waarna je met de kleine pixels van de Sony A7 R III merkt dat diffractie verdere toename van de resolutie voorkomt. Opvallend is dat de scherpte in de uiterste hoeken weinig onderdoet voor de scherpte aan de randen. Hiervoor geldt dat je een zichtbaar betere scherpte krijgt bij f/5.6 / f/8 dan bij volle opening. De Samyang 24 mm f/2.8 levert kortom, mooie plaatjes op, al is de Samyang 35 mm f/2.8 nog iets beter. Dat is natuurlijk geen verrassing, want een 24mm objectief is veel moeilijker te ontwerpen dan een 35mm met dezelfde lichtsterkte.

JPGdistort

JPGREZZ

ConclusieSamyang 24mm f/2.8 FE @ Sony A7R III review

Gebruik de Lensvergelijker of kijk in ons overzicht van geteste objectieven om dit objectief te vergelijken met andere objectieven.

WYSIWYG score:Deze tabel geeft de prestatie weer van dit objectief als je de bestanden in de camera opslaat als jpg, waarbij je alle beschikbare in-camera lenscorrecties hebt aanstaan. Deze score geeft je voor deze objectief / testcamera combinatie: "What you see is what you get".

Brandpunt
mm @ FF
Totaalscore
Resolutie
lat. C.A.
Lichtafval
Vervorming
AF precisie
AF snelheid

24
24
7.7
8.1
7.0
6.0
7.4
8
9

Puur RAW score:Deze tabel geeft de prestatie weer van dit objectief als het bestand in de camera wordt opgeslagen als een RAW bestand. Deze score benadert de intrinsieke kwaliteit van de combinatie van objectief en testcamera. Maak je gebruik van lenscorrectieprofielen in Photoshop of Lightroom voor het converteren van RAW bestanden, dan zijn de RAW scores voor vervorming, lichtafval en chromatische aberratie zelfs nog beter

Brandpunt
mm @ FF
Totaalscore
Resolutie
lat. C.A.
Lichtafval
Vervorming
AF precisie
AF snelheid

24
24
7.4
7.7
9.1
5.5
5.5
8
9

VOORDELEN

• Fantastische prijs/kwaliteit verhouding
      • Goedkope groothoek met AF
      • Extreem compact en licht
      • Degelijke beeldkwaliteit

Nadelen

• Gevoelig voor tegenlicht
      • Lichtafval

De Samyang AF 24mm f/2.8 FE steelt je hart met compacte afmetingen en een overslaanbare prijs/kwaliteitsverhouding. Ga op stap met deze pancake groothoek en geniet!

Wonderen bestaan niet. Vergelijk je opnames gemaakt met de Samyang AF 24 mm f/2.8 FE met opnames gemaakt met een Zeiss Batis 25 mm f/2.8, dan zie je dat de Batis beter is. Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking, want de Batis kost een veelvoud van de Samyang. Toch is de Samyang 24mm f/2.8 FE wel degelijk een concurrent van de Batis en alle andere groothoek objectieven die er op dit moment te koop zijn voor Sony FE (A7/A9) camera's met een volformaat sensor.
Want met welke groothoeklens neemt het gewicht van je camera minder dan 1 ons - en ook de afmetingen nauwelijks - toe, als je een 24 mm lens op de camera zet? Met behoud van AF? En met een beeldkwaliteit die je op camera's met een kleinere sensor niet makkelijk evenaart? Voor een extreem aantrekkelijke prijs? Zet de Samyang op f/8, profiteer van de goede IBIS beeldstabilisatie van de Sony A7 camera's en maak een langdurige fototrip met deze combinatie. Bekijk achteraf je opnames op je beeldscherm en je vraagt jezelf af: "Bestaan wonderen dan toch?".

Ivo Freriks
Author: Ivo Freriks
Met CameraStuffReview hoop ik een bescheiden bijdrage te leveren aan het plezier dat jij aan fotografie beleeft. Door camera's en lenzen op dezelfde wijze met elkaar te vergelijken en telkens de voor- en nadelen op een rijtje te zetten, hoop ik jou te helpen bij het vinden van de juiste camera of lens.

0
0
0