Olympus OM-D E-M5 Mark III

De Olympus OM-D E-M5 Mark III is de nieuwe versie van Olympus populaire E-M5. De camera is verrijkt met een aantal functies die tot nu toe alleen in de meest recente versie van Olympus topmodel, de E-M1 Mark II te vinden waren. Opvallend genoeg is het nieuwe model niet zwaarder geworden, maar juist lichter. Als we kijken naar de redenen waarom mensen kiezen voor een E-M5, dan is dat heel logisch. Dit is een ideale camera voor fotografen met een actieve levensstijl, die veel onderweg zijn en die zich niet willen laten afremmen door zware apparatuur.

Klik op de lens voor specificaties, prijzen en testresultaten.

TESTRESULTATEN  Olympus OM-D E-M5 Mark III :

VOORDELEN

NADELEN

  • 20 megapixel sensor
  • 4K/30p video
  • Weersbestendig
  • Kleine en lichte  body
  • OLED zoeker
  • Verbeterde fasedetectie autofocus
  • Verbeterde beeldstabilisatie
  • Zoeker vergroting iets kleiner
  • Iets meer kunststof in de body

  Met de E-M5 Mark III krijg je het beste van twee werelden.

De Olympus OM-D E-M5 Mark III is een camera in het middensegment. Hij zit boven het instapmodel, de E-M10 Mark III en onder Olympus nieuwe topmodel, de E-M1 Mark III. De Olympus OM-D E-M5 Mark III combineert de compacte afmetingen en het lage gewicht van de E-M10 serie met een aantal van de high end functies uit de E-M1 serie. Je zou kunnen zeggen dat je met de E-M5 Mark III het beste van twee werelden krijgt. Kijk je naar de verschillen met de E-M10 modellen, dan zie je dat de E-M5 Mark III een betere sensor heeft, weerbestendig is en qua mogelijkheden, zeker op videogebied, meer te bieden heeft. De verschillen met de E-M1 modellen zijn kleiner. De nieuwe E-M5 Mark III mist vooral op videogebied een paar zaken zoals log-profielen en een koptelefoonaansluiting. En voor fotografie ontbreekt de mogelijkheid om uit de hand high res multishot opnames te maken. Vanaf statief kan dat wel met de E-M5 Mark III.

De verschillen tussen de Olympus OM-D E-M5 Mark III en het vorige model, de Mark II, zijn niet heel duidelijk als je vluchtig naar de camera kijkt. Beide zijn ongeveer even groot en hebben dezelfde bouw. Kijk je iets beter, dan zie je aan de buitenzijde dat de indeling van de bovenplaat veranderd is. Die is nu bijna hetzelfde als die van de E-M1 modellen. Het belangrijkste verschil is dat de keuzeknop voor de belichtingsinstellingen is verhuisd naar de rechterkant van de bovenkap. De aanpassing maakt de camera beter geschikt om als tweede camera naast een E-M1 te gebruiken. En het maakt ook de overstap naar een E-M1 model makkelijker. 

Qua mogelijkheden zijn de verschillen met het vorige model wat groter. De sensor heeft 4 megapixel erbij gekregen en is nu dezelfde 20 megapixel sensor zonder antialiasfilter die we in de E-M1 vinden.  Opnames met de hoge resolutie functie zijn hierdoor 50 megapixel groot, tegenover 40 megapixel in de Mark II. Het AF-systeem komt ook uit de E-M1 en heeft 121 autofocuspunten die geschikt zijn voor fasedetectie, waar de Mark II het met 81 contrastdetectiepunten moest doen. Dat maakt de autofocus sneller, nauwkeurig en beter geschikt voor  bewegende onderwerpen en voor het volgen van gezichten tijdens video. De videokwaliteit is ook verbeterd. Met Olympus OM-D E-M5 Mark III kan je nu filmen in 4K tot maximaal 30 beelden per seconde. Het vorig model beschikte enkel over Full HD. Waar je zowel bij fotografie als film voordeel van zult hebben is de opgewaardeerde beeldstabilisatie, die – net als bij de E-M1 Mark II- maximaal 6.5 stops winst oplevert in combinatie met bijvoorbeeld de Olympus M.Zuiko Pro 12-100mm f/4. De E-M5 Mark III heeft ook de Pro Capture mode van de E-M1 serie overgenomen. De opnamesnelheden liggen wel ietsje lager. De E-M1 Mark III haalt 60 beelden per seconde, de E-M5 Mark III maximaal een nog altijd indrukwekkende 30 beelden per seconde. Wil je een snelle reeks opnames maken met autofocus, dan kan dat tot 10 beelden per seconde. Dat is nog altijd 2x zo snel als het vorige E-M5 model.

Olympus OM-D E-M5 Mark III: BOUW

De Olympus OM-D E-M5 Mark III is net zo stijlvol als voorgaande EM5 modellen, maar  wel iets lichter dan zijn voorganger, de E-M5 Mark II. Dat komt voornamelijk doordat Olympus voor de Mark III iets meer gebruik heeft gemaakt van kunststof, vooral bij de bovenkap en de knoppen. Puristen zullen dit jammer vinden en je voelt het ook wel een beetje. De Mark II voelt door dat beetje extra gewicht en het wat meer ‘koude’ gevoel van metaal wat degelijker aan. Het is maar zeer de vraag of dat gevoel ook betekent dat de Mark III minder stevig is. De Olympus OM-D E-M5 Mark III is net als zijn voorganger namelijk volledig weerbestendig. Sterker nog: de Olympus OM-D E-M5 Mark III is waterdicht volgens de IPX1 norm. Nu is die norm niet heel streng, maar het is voor het eerst dat een camera in deze klasse uberhaupt aan een IP standaard voldoet. En kunststof voor een body die zo licht en klein is als deze, is eigenlijk geen slechte keus. De krachten die er op worden uitgeoefend, zullen over het algemeen niet heel groot zijn. De bedieningselementen zijn een beetje anders gerangschikt dan bij de Mark II en zijn meer in lijn met het topmodel, de E-M1. De verschillen zijn gelukkig niet heel groot en veel gewenning zal dan ook niet nodig zijn als je de overstap maakt naar het nieuwe model. Wat bijzonder blijft, is dat Olympus een camera zo klein kan maken en toch nog zoveel draaiknoppen kan geven die ook nog eens allemaal goed te bedienen zijn. Waar Olympus iets te ver doorgeslagen is in de retrostyling, is de plaatsing van de aan/uit knop. Die zit links op de bovenkap. Hierdoor heb je twee handen nodig om de camera aan te zetten. En dat is jammer, omdat de E-M5 Mark III verder een ideale camera is om eenhandig te gebruiken. Er is een trucje: je kan namelijk de Fn-schakelaar op de achterzijde herprogrammeren als aan/uit schakelaar. Jammer genoeg wordt de echte aan/uit schakelaar dan geen Fn-schakelaar.

BEELDSCHERM EN ZOEKER 

Het scherm van de Olympus OM-D E-M5 Mark III is niet echt gewijzigd ten opzichte  het vorige model. Er is dan ook niks mis mee. Het is draai- en kantelbaar en aanraakgevoelig. De zoeker heeft ook dezelfde resolutie als het vorige model. Het is nu echter wel een OLED scherm. Het beeld is hierdoor wat scherper en contrastrijker dan bij de Mark II. Helaas is de zoekervergroting wel iets lager geworden, zodat het beeld iets kleiner lijkt.

AUTOFOCUS SNELHEID EN NAUWKEURIGHEID 

De fasedetectie autofocus is misschien wel de belangrijkste reden waarom je zou willen overstappen van een Mark II naar de Olympus OM-D E-M5 Mark III. Of waarom je deze Olympus zou willen verkiezen boven bijvoorbeeld een Panasonic model in deze prijsklasse. De scherpstelling is snel in continue autofocus en behoorlijk nauwkeurig, Maar waar je de fasedetectie AF vooral merkt is bij het filmen. De camera is behoorlijk goed in het volgen van gezichten en je krijgt niet het heen-en-weer zoeken naar de scherpte dat je voorheen met de contrastdetectiesystemen had.

SENSOR EN BEELDKWALITEIT

De sprong van 16 naar 20 megapixel is niet heel groot en op zich niet echt een reden om een Mark II in te wisselen voor een Mark III. Maar het verschil is wel net groot genoeg om zichtbaar te zijn. De beelden uit Olympus OM-D E-M5 Mark III zijn dus net een fractie scherper en gedetailleerder dan die uit de Mark II. Hetzelfde geldt ook voor de opnames die je in de high res mode kan maken. Die zijn nu 50 megapixel groot, tegenover 40 voor de Mark II. Helaas kan je met de Olympus OM-D E-M5 Mark III nog geen high res opnames uit de hand maken, zoals bij de E-M1 X mogelijk is. Wil je dus gebruik kunnen maken van die hoge resolutiestand, dan zul je een statief moeten gebruiken (of de camera ergens op neerzetten). Wat bijdraagt aan de beeldkwaliteit is de bijzonder goed gedempte sluiter. Natuurlijk is de sluiter kleiner dan bij een full frame camera, maar zelfs voor een Micro FourThirds camera is de camera heel stil en voel je de klik van de sluiter nauwelijks. Dat zorgt voor minder vibratie en daardoor een beter beeld. Die zachte klik helpt natuurlijk ook als je zo onopvallend mogelijk probeert te fotograferen.

DYNAMISCH BEREIK EN RUIS

De Olympus OM-D E-M5 Mark III heeft een Micro Four Thirds sensor. De beeldkwaliteit die je ermee kan krijgen kan heel goed zijn. Maar dat kleine formaat heeft ook zijn beperkingen. Dat zie je niet in de scherpte of de detaillering. Die is gewoon prima. Waar je het wel kan zien, is de ruis bij hogere gevoeligheden en het dynamisch bereik. Het dynamisch bereik is goed, maar net iets minder goed dan van de allerbeste APS-C sensoren. Vanaf ISO 200 is het verschil niet meer dan een halve stop, maar de Olympus heeft geen ISO 100. Sommige APS-C camera’s hebben op ISO 100 wel meer dan stop dynamisch bereik meer. Tegelijkertijd zijn er genoeg APS-C modellen die qua dynamisch bereik nauwelijks beter presteren dan deze Olympus. Ruis bij hogere ISO waardes ga je ongeveer een stop eerder zien dan bij de betere APS-C modellen. Maar dat kan je met de E-M5 Mark III oplossen door bijvoorbeeld een van de f/1.2 M.Zuiko Pro objectieven te gebruiken of een iets langere sluitertijd te gebruiken met een iets lagere gevoeligheid. Dankzij de goede stabilisatie blijven de beelden toch wel scherp. Zolang je onderwerp natuurlijk niet teveel beweegt.

BEELDSTABILISATIE

Olympus is de grote pionier op het gebied van beeldstabilisatie. En op de  E-M5 Mark III is de beeldstabilisatie weer verbeterd ten opzichte van het voorgaande model.  In combinatie met een aantal Olympus objectieven met beeldstabilisatie kan je tussen de 6 en 7 stops winst behalen. Als je een objectief gebruikt zonder beeldstabilisatie dan is ongeveer vijf stops mogelijk. Een groot voordeel van het Micro FourThirds systeem is dat de brandpunten bij vergelijkbare beeldhoeken korter zijn dan bij APSC of full frame camera’s. Een opname die je op een full frame neemt met een 200mm, kan je met de Olympus op 100mm maken. En een korter brandpunt is natuurlijk makkelijker te stabiliseren dan een langer. Ook voor video werkt de stabilisatie heel goed. Je hebt met de Olympus OM-D E-M5 Mark III uit de hand al bijna het gevoel dat je met een gimbal filmt.

VIDEO 

De Olympus OM-D E-M5 Mark III heeft veel van de  videofuncties van de E-M1 Mark II geleend. Je kan filmen in gewoon 4K  tot 30 beelden per seconde en Cinema 4K tot 24 beelden per seconde. In Full-HD zijn slowmotions mogelijk tot 60 beelden per seconde.  Voor de beeldstabilisatie kan je ingebouwde beeldstabilisatie gebruiken en deze eventueel laten aanvullen met elektronische beeldstabilisatie. De autofocus werkt prima en zeker in combinatie met gezichtsherkenning kan je mensen (of jezelf) mooi volgen in beeld. De beeldkwaliteit van de beelden is erg goed. Bij al die pluspunten moeten ook de twee minpunten vermeld worden: de camera heeft wel een microfooningang, maar geen mogelijkheid om een koptelefoon aan te sluiten en de camera kan niet filmen in een log-profiel. Het vlakste profiel is een cineprofiel. Voor veel gebruikers zal dit voldoende zijn en is het ontbreken van een log profiel geen probleem. Maar het kan ook een reden zijn om te kiezen voor de OM-D E-M1 Mark II of Mark III, omdat deze wel kunnen filmen in log en gebruikt kunnen worden met een koptelefoon.

Olympus OM-D E-M5 Mark III IN DE PRAKTIJK

Benieuwd naar de prestaties van de Olympus OM-D E-M5 Mark III in de praktijk? Klik op de button hieronder en bezoek onze vernieuwde webgallery met praktijkopnames.

CONCLUSIE TEST CAMERA Olympus OM-D E-M5 Mark III

Voor dit gewicht en deze afmetingen vind je geen betere camera, zeker niet in APS-C of full frame.

De Olympus OM-D E-M5 Mark III is flink verbeterd ten opzichte van de Mark II. Aan de ene kant biedt de camera geen echte vernieuwingen en lijkt het extra gebruik van kunststof een stap terug. Maar je kan de E-M5 Mark III ook zien als een E-M1 Mark II in een kleinere verpakking, op een paar puntjes na dan. De sensor en beeldkwaliteit zijn zo goed als je maar kan krijgen in Micro Four Thirds. En voor dit gewicht en deze afmetingen vind je geen betere camera, zeker niet in APS-C of full frame. En dan hebben we het nog niet eens over het fraaie retro-uiterlijk gehad. Het enige dat misschien tegen de camera werkt is de nu nog wat pittige prijs. Panasonic biedt de vergelijkbare G95, die wel een koptelefoonaansluing heeft en goedkoper is. De G95 is echter ook een stuk groter, mist het fraaie uiterlijk van de Olympus en heeft geen fasedetectie autofocus. De Olympus OM-D E-M5 Mark III heeft de liefhebber dus wel echt iets meer te bieden.