Preview: Sony A7S III

Het heeft bijna vier jaar geduurd voor er een nieuwe Sony A7S kwam, maar eindelijk is het zover. De Sony A7S III behoudt al het goede van de voorgaande A7S modellen, maar biedt ook veel ingrijpende vernieuwingen waar veel Sony gebruikers vermoedelijk lang op hebben zitten wachten.

Klik op de lens voor specificaties, prijzen en testresultaten.

TESTRESULTATEN Sony A7S III:

VOORDELEN

Nadelen

  • Beste elektronische zoeker
  • Draai en kantelbaar scherm
  • Volledige touchbediening
  • NIEUW! menu
  • 4K 120p
  • 10bit 4.2.2.
  • 16 bit raw output in video
  • Dubbele kaartsleuven voor SD én CFast
  • Passieve heatsink
  • Full size HDMI
  • HEIF-files
  • Minimaal 1 uur filmen mogelijk
  • Geen 6K of 8K
  • Geen raw intern
  • ‘Slechts’ 12 megapixel
  • geen waveform of vectorscope
  • geen anamorphic opties

De A7S III biedt indrukwekkende specificaties, maar wat de camera echt bijzonder maakt is de bruikbaarheid.

De Sony A7S III heeft zolang op zich laten wachten dat de camera bijna een soort mythische status kreeg. Na een periode waarin Sony ongeveer iedere twee jaar een nieuwe generatie camera’s op de markt bracht, vroeg menigeen zich af of na vier jaar wachten er überhaupt wel een opvolger van de A7S II zou komen. De markt is inmiddels dan ook sterk veranderd. Met de A7S II had Sony het rijk voor zich alleen, waar het ging om spiegelloze full frame camera’s met uitstekende videomogelijkheden. Inmiddels steken de Z-modellen van Nikon en de Panasonic S1H de A7S II behoorlijk naar de kroon. Die camera’s zijn meer allround, met twee tot bijna vier keer zoveel pixels én betere videomogelijkheden. De komst van de Canon R5 en R6, met 8K raw-video intern, bracht de geruchtenstroom nog meer op gang. Wat zou Sony hier tegenover zetten? Zou er nog wel ruimte zijn voor een camera met ‘maar’ 12 megapixels? Volgens Sony wel en de A7S III moet dat gaan bewijzen.

Sony heeft de lange tijd tussen de A7S II en de nieuwe A7S III dan ook goed benut en ze hebben duidelijk geluisterd naar wensen van gebruikers. De A7S III heeft nog steeds een sensor met ‘maar’ 12 megapixels. Maar het is zeker niet dezelfde sensor. Voor fotografen is 12 megapixel misschien wat weinig en je kan er ook niet mee filmen in 6K of 8K. Maar het is wel een BSI-sensor, net als in bijvoorbeeld de A9. Het kleinere aantal pixels (en het lagere aantal lijnen) zorgt voor een nog snellere uitleessnelheid, waardoor rolling shutter met de A7S III tot het verleden moet behoren. De camera heeft ook een dubbele, nieuwe Bionz XR processor. Hierdoor kan de A7S III filmen in 4K tot 120 beelden per seconde. In 10 bit 4.2.2! De grote pixels moeten zorgen voor de beste kwaliteit in 4K, ook bij extreem weinig licht.

Op het gebied van de bediening waren er twee zaken waar Sony eigenlijk niet meer omheen kon. Dat waren een volledig draai- en kantelbaar scherm en touchbediening. Sony is nog een stap verder gegaan en heeft het hele menu aangepast. Het betekent wat extra gewenning voor trouwe Sony gebruikers, maar het is een welkome aanpassing.

Bouw en bediening

De Sony A7S III lijkt in eerste instantie veel op de Sony A7R IV. De afmetingen zijn vrijwel gelijk en ook het gewicht is ongeveer hetzelfde. Net als de A7R IV zitten alle bedieningselementen, waaronder de grote opnameknop, op de bovenkap aan de rechterkant en is de linkerschouder vrijwel leeg. Maar er zijn ook duidelijke verschillen. Aan de voorzijde zit bijvoorbeeld een sensor voor de witbalans, en dat is wel heel bijzonder. De zoeker is ook wat groter en aan de achterzijde zit – eindelijk – een draai- en kantelbaar scherm.

Aan de linkerzijkant  vind je een USB-C poort, de full-size HDMI aansluiting en een microfoon- en koptelefooningang. Die HDMI is zo geplaatst dat hij het scherm niet in de weg zit als het gedraaid wordt. Voor de andere ingangen geldt dat minder. Aan de rechterzijkant zitten twee dubbele kaartsleuven. Dubbel omdat in iedere kaartsleuf zowel een UHS-II SD-kaart als een Type A CFexpress kan. Deze ongewone oplossing heeft twee voordelen. Ten eerste kan je de SD-kaarten die je waarschijnlijk al hebt, gewoon blijven gebruiken. En wil je overstappen op de nieuwe, snellere kaarten, dan kan je er ook twee van in de camera kwijt. Het voorkomt dat je met twee verschillende kaarten met verschillende schrijfsnelheden door elkaar moet werken, zoals bij sommige andere merken.

Zoeker en scherm

De Sony A7S III heeft twee primeurs. De ene, een draai- en kantelbaar scherm is nieuw voor Sony. De andere, een elektronische zoeker met het hoogste aantal beeldpunten, is zelfs een primeur voor de hele fotowereld. Het scherm is op zich niet bijzonder, met 1,44 miljoen beeldpunten. Het is draaibaar, kantelbaar en – eindelijk – volledig aanraakgevoelig. Eindelijk kunnen dus ook de menu’s via het scherm bediend worden en kan je swipen door je opnames. Schermen met dit soort specificaties vindt je bij ieder merk, maar nu dus voor het eerst bij Sony.

De zoeker is een echte primeur. Hij heeft 9,44 miljoen beeldpunten, bijna twee keer meer dan de beste zoekers die er op dit moment worden toegepast. De zoekervergroting is ook bijzonder: 0,9x. De beste zoekers van dit moment zitten onder de 0,8x.

Beeldstabilisatie

Sony was het eerste merk met een full frame camera met beeldstabilisatie in de body. Nu inmiddels zelfs Canon overstag is, moet ook Sony weer een extra stap zetten. Panasonic claimt tot 6,5 stops beeldstabilisatie voor de S1H met gestabiliseerde objectieven en Canon zelfs tot 8 stops in combinatie met de RF 24-105mm. De beeldstabilisatie van de nieuwe Sony A7S III is goed voor een winst van 5,5 stops. Nieuw is dat je op de A7S III voor het eerst ook nog een elektronische beeldstabilisatie kan toepassen. Het zorgt voor een kleine crop en een beetje verlies aan beeldkwaliteit, maar maakt het beeld tijdens het filmen wel stabieler.

Autofocus

De voorgaande A7S modellen beschikten nog niet over fasedetectie autofocus. De A7S III eindelijk wel. De A7S III heeft in grote lijnen hetzelfde autofocussysteem als bijvoorbeeld de A7R IV, met 759 fasedetectie autofocuspunten. Alle vernieuwingen van de laatste jaren op het gebied van gezichts- en oogherkenning zijn hierdoor ook op de A7S III aanwezig en de meeste kan je ook tijdens het filmen gebruiken. Via het aanraakgevoelige scherm kan je tracking activeren en de scherpte verleggen.

Beeldkwaliteit

De 12 megapixel sensor heeft niet meer pixels dan strikt nodig is voor 4K video. Het is ook nog eens een BSI-sensor.  Hierdoor is de pixelgrootte optimaal. Dat moet, net als bij de voorgaande A7S modellen, zorgen voor uitstekende resultaten bij hoge gevoeligheden en een goede kleurweergave. De dubbele Bionz XR processoren en hoge uitleessnelheid zorgen er ook nog eens voor dat rolling shutter niet of nauwelijks voorkomt. Wat de A7S III niet kan, is oversampeling gebruiken. In 4K wordt iedere pixel op de sensor dus vertaald naar een pixel in de opname. Of dit een voordeel is voor de beeldkwaliteit of juist niet, zullen de praktijkopnames uit moeten wijzen. De gevoeligheid loopt van ISO 80 tot ISO 102.400 zonder uitbreiding. Aan de onderzijde is dat eenderde stop extra en hopelijk zorgt dat ook voor een beter dynamisch bereik.

Video

De A7S III is meer een video- dan een fotocamera. Op de hoogste ISO-instellingen leverde de A7S II weliswaar iets fraaiere foto’s met minder ruis dan andere A7 modellen, maar de keerzijde daarvan was wel dat je nooit de scherpte en detaillering kreeg die je met 24 of 42 megapixelcamera’s kon halen. Voor fotografen die vrijwel uitsluitend voor beeldschermgebruik opnames maken, is dat wellicht geen bezwaar, maar veel fotografen zullen zichzelf toch liever wat marge gunnen. Als videocamera heeft de A7S III voorlopig geen concurrentie van andere Sony’s. Voor veel filmers zal alleen al de mogelijkheid om eindelijk S-log 3 in 10 bit te kunnen gebruiken, een reden zijn om serieus naar deze camera te kijken. En die 10 bit is dan ook nog eens 4:2:2. Verder haalt de camera serieus hoge snelheden. Tot 60 beelden per seconde in 4K zonder crop en tot 120 beelden per seconde in 4K met een 1.1x crop. Voor filmen in 4K kan je kiezen uit zowel H.265 als het iets minder efficiente H.264. In H.264 heb je wel de mogelijkheid om te kiezen voor een All-I variant, waarbij ieder beeld apart wordt vastgelegd.

De camera kan uiteraard ook filmen in Full HD. Er is dan geen H.265 optie en in 120p vervalt de 10 bit mogelijkheid. Ook bij Full-HD wordt de volledige sensorbreedte gebruikt. De A7S III vormt het Full-HD beeld door het te oversampelen uit een 4K opname. De zou de beeldkwaliteit ten goede moeten komen. Een bijzondere optie die door Sony verder is aangekondigd is de mogelijkheid om via HDMI 4K beeld in 16 bit raw te exporteren naar een externe recorder.

Audio

Voor de Sony A7R IV introduceerde Sony al een microfoon waarmee het geluid direct digitaal kon worden opgenomen. Voor de Sony A7S III komt Sony met nog een noviteit. Met de A7S III kan je namelijk audio opnemen op vier kanalen met behulp van Sony’s XLR adapter. Hierdoor kunnen interviews direct in stereo worden opgenomen. Voor journalisten kan dat bijvoorbeeld een hoop audionabewerking schelen.

Bijzondere functies

De Sony A7S III zit vol met grote en kleine innovaties. Een daarvan is de heat sink. Die voert de warmte af die door de sensor en de processoren wordt geproduceerd.  Het is een passieve heatsink, wat wil zeggen dat er geen ventilator in de camera draait. Het voordeel daarvan is natuurlijk dat de camera geen geluid maakt tijdens het filmen. Volgens Sony moet de camera hierdoor minstens een uur lang onafgebroken kunnen filmen zonder oververhit te raken.

De A7S III heeft ook een volledig nieuw menu. De menustructuur van Sony camera’s is al eens aangepast, maar bleef onveranderd een kritiekpunt. Dat had maar gedeeltelijk te maken met de grote hoeveelheid mogelijke instellingen. Het kwam ook doordat de instellingen voor film en fotografie niet waren gescheiden. Wilde je filmen in een picture profile, dan moest je dat weer terugzetten naar een beeldstijl als je foto’s wilde gaan maken. En weer terug om te gaan filmen. Omdat de menu’s op het scherm niet aanraakgevoelig waren, moest je ook nog eens letterlijk soms meer dan 20 keer op een knop drukken om iets te wijzigen dat met drie tikken op het scherm had gekund. Dat is op de A7S III allemaal verleden tijd. Het nieuwe menu heeft een verticale orientatie gekregen met duidelijkere submenu’s. Zodra je gaat filmen krijg je enkel nog de voor film relevante opties te zien en hetzelfde geldt voor fotografie. En je kan de menu’s nu eindelijk bedienen door gewoon op het item te tikken dat je nodig hebt. We hopen, nee, we gaan ervan uit dat er vanaf nu geen Sony systeemcamera meer uit zal komen dat nog het oude menu heeft.

Een andere, bijzondere optie is de mogelijkheid om HEIF te gebruiken in plaats van jpeg. HEIF maakt gebruik van 10 bits, waar jpeg maar 8 bits is. Hierdoor kan HEIF meer data in een bestand opslaan. Canon was al eerder met de introductie van HEIF. Daar wordt het formaat vooral toegepast voor HDR-beelden. In de A7S III kan je HEIF gebruiken met iedere beeldstijl die je wilt.

Sony A7S III IN DE PRAKTIJK

We hebben de A7S III nog niet in de praktijk kunnen testen, maar hopen dit zo snel mogelijk te kunnen doen. En uiteraard publiceren we hier dan het volledige testverslag.

 Sony A7S III
 specificaties
  
sensorfull frame, 12 Mp
video3840×2160 tot 120 bps Full HD tot 240 bps
ISO80-102.400 (40-409.600 uitbr.)
max. seriesnelheid10 bps C-AF 
opslagmedia2x UHS-II SD en 2x CFexpress type A
capaciteit accu600 opnamen
afmetingen129x79x81mm
gewicht (incl accu)699 g
verkoopprijs€ 4200,- (body)
importeurwww.sony.nl
  
 beoordeling
beeldkwaliteit
scherpstelling
lichtmeting
witbalans
scherm/zoeker
prijs-kwaliteit
bonus
  
eindwaardering

Conclusie test Sony A7S III

We hopen de camera snel in ons testlab te hebben en zullen dan een volledige review publiceren.

De nieuwe Alpha 7S III full-frame camera is vanaf September beschikbaar in de Benelux voor € 4200.