Review: Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD

De Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD is een standaardzoom voor de APS-C camera’s van Sony. Het is het eerste APS-C objectief dat een bereik van 17 tot 70mm combineert met een lichtsterkte van F2.8 over het hele bereik. Het heeft ook nog eens een slimme beeldstabilisatie.

Klik op de lens voor specificaties, prijzen en testresultaten.

TESTRESULTATEN Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD:

VOORDELEN

Nadelen

  • Hoge lichtsterkte

  • Goede scherpte tot in de hoeken

  • Mooi bereik

  • Beeldstabilisatie

  • Weerbestendig

  • Scherp geprijsd

  • Groter dan andere APS-C standaardobjectieven

  • Wat vervorming zichtbaar in de zoeker

De Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC XRD is een hele allround standaardzoom.

De Tamron 17-70mm F2.8 is een objectief met verassend veel primeurs. Het is het eerste objectief in Tamrons Di III serie dat speciaal voor Sony camera’s met een APS-C sensor is ontwikkeld. Het is ook het eerste objectief in deze serie met beeldstabilisatie. En het is het eerste APS-C objectief met een bereik van 17-70mm met een vaste lichtsterkte van F2.8 over het hele bereik. Dat grote bereik en die hoge lichtsterkte zorgt er wel voor dat dit objectief iets groter en zwaarder is dan andere standaardzooms.

standbeeld

Die zijn dan natuurlijk ook niet helemaal vergelijkbaar met de Tamron 17-70mm F2.8. De Sony 16-70mm F4 is een stuk kleiner en lichter, maar een stop minder lichtsterk. De Sony E 16-55mm F2.8G is iets korter en lichter, maar heeft aan de telekant minder bereik en is ook nog eens een stuk duurder. De Tamron heeft dus een hoge lichtsterkte, het grootste bereik en een scherpe prijs en dat is een mooie combinatie.

landschap
Van 17mm naar 70mm is best een groot verschil.

landschap

De Tamron 17-70mm F2.8 hoort overduidelijk bij dezelfde serie objectieven als de Tamron 17-28mm F2.8 Di III RXD, de Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD. Die twee objectieven zijn echter voor full frame en hebben geen van beide beeldstabilisatie. De 17-70mm is ontwikkeld voor APS-C sensoren en kan hierdoor het bereik van beide objectieven combineren met behoud van dezelfde lichtsterkte en beeldstabilisatie. En dat met een gewicht dat ongeveer tussen de 17-28mm en de 28-75mm in zit. Op APS-C komt de beeldhoek overeen met dat van een 26 tot 105mm op full frame. Dat is een veelzijdig bereik. Daar komt bij dat de Tamron 17-70mm F2.8 ook nog eens een korte scherpstelafstand van 19cm op 17mm en 39cm op 70mm heeft.

Slimme beeldstabilisatie

illustratieDe Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD  is het eerste objectief in de nieuwe serie Tamrons met beeldstabilisatie. Voor de 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD heeft Tamron een nieuw stabilisatiemechanisme ontwikkeld. Het is voorzien van een MPU die uitsluitend de stabilisatie aanstuurt. Het systeem maakt volgens Tamron gebruik van algoritmes die gebaseerd zijn op AI-technologie. Vooral tijdens het filmen zou dit systeem zijn waarde moeten bewijzen, door bewegingen nog beter te herkennen en te corrigeren. We hebben het geprobeerd en de resultaten zien er goed uit. Doordat dit de enige moderne Tamron met beeldstabilisatie is, hebben we het echter niet kunnen vergelijken wat precies het verschil is dat AI oplevert.

Bouw

packshot

De Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD heeft het kenmerkende uiterlijk van de recente Tamron objectieven. De matzwarte kunststof behuizing,  de brede zoomring aan de voorkant van het objectief en de smallere scherpstelring dichter bij de body zien er allemaal heel bekend uit. Net als vrijwel al zijn stalgenoten heeft Tamron 17-70mm F2.8 geen schakelaars voor de autofocus of de beeldstabilisatie. Een ander gemeenschappelijk kenmerk is de 67mm filterdraad.

illustratie

Het optisch ontwerp bestaat uit 16 elementen in 12 groepen. Drie van die elementen zijn asferisch. Het diafragma van de Tamron heeft 9 afgeronde lamellen voor een optimaal bokeh. Het objectief is weerbestendig en heeft een extra pakking op de bajonet. Het voorste element is voorzien van een fluorcoating om het glas schoon te houden.

Scherpstelling

De Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD maakt gebruik van de inmiddels bekende RXD motor van Tamron. Deze wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in de Tamron 17-28mm F2.8 Di III RXD en de Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD. De motor is stil, snel en nauwkeurig. Met de RXD-motor is de Tamron 17-70mm F2.8 ook volledig bruikbaar met Sony’s Eye-AF en Real Time Tracking. De kortste instelafstand van de Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD is 19cm op 17mm en 39cm op 70mm heeft. Dat zorgt voor een vergrotingsmaatstaf van 1:4.8 in de groothoekstand en 1:5.2 in de telestand.

Beeldkwaliteit

De Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD is scherp, en niet alleen in het centrum. In de groothoekstand zien ook de hoeken er goed, zelfs op volle opening. Op 17mm levert diafragmeren nauwelijks enige winst op. In de telestand blijven de hoeken op F2.8 wel iets achter bij het centrum. Wil je op 70mm een mooie, egale scherpte, dan helpt het om een stop of twee te diafragmeren. De beeldkwaliteit van de Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD is met deze prestaties duidelijk beter dan van de Sony 16-70mm F4, die in de uiterste zoomstanden veel meer problemen heeft in de hoeken.

Lichtafval en vertekening
Lichtafval op 17mm (boven) en op 70mm (onder). Beide op volle opening. Dit is al heel netjes en met wat diafragmeren neemt de lichtafval verder af.

Lichtafval is niet echt een probleem met de Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD. Op volle opening is er wel iets van te zien, maar het is niet heel veel en makkelijk te corrigeren als je dat wilt.

Vertekening is wel zichtbaar. Vooral in de groothoekstand is de tonvormige vertekening van het objectief goed zichtbaar in de zoeker. In de jpeg-bestanden wordt dit wel in de camera gecorrigeerd, maar dat zorgt er ook voor dat kleine stukjes van het beeld dat je in de zoeker zag, niet in de uiteindelijke opname zitten. De raw-bestanden werden in Lightroom nog niet gecorrigeerd, maar dat is slechts een kwestie van tijd voordat Adobe het juiste profiel heeft toegevoegd.

Bokeh

Het bokeh van de Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD is heel netjes. Dankzij de redelijk hoge lichtsterkte kan je met dit objectief mooie onscherpe achtergronden creëren. Heb je puntvormige lichtbronnen in beeld, dan zal je wel zien dat de bokehballen die je dan krijgt een hard randje hebben met cirkels in het midden. Dat is niet optimaal, maar ook niet heel slecht voor een zoomlens

Het enige echte minpuntje is dat het objectief soms wat last kan hebben van paarse randjes wanneer je donkere onderwerpen tegen een lichtgrijze achtergrond fotografeert. Deze kleurrandjes zijn in de nabewerking wel weg te werken. Ben je heel kritisch, schiet dan in ieder geval dit soort opnames in raw.

 

Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD

 specificaties
  
beeldhoek (diag)79°55’ – 23°00’
sensorformaatAPS-C
min. instelafstand19- 39 cm
filterdiameter67mm
diafragmalamellen9, afgerond
beeldstabilisatorja
afmetingen (dxl)75x199mm
gewicht525 gr
bajonetaansluitingSony E
bijzonderhedenAI-beeldstabilisatie
importeurwww.transcontinenta.nl
verkoopprijs€ 849,99
  
scheidend vermogen9
contrast9
chromatische aberratie3,5
vertekening4
vignettering4
autofocus4
overstraling3,5
uitvoering8
  
eindwaardering8,2

Ook dit nieuwe Tamron 17-70mm objectief valt onder de 5 jaar verlengde garantie van Tamron. Om aanspraak te maken op deze 5 jaar garantie dienen bezitters straks binnen 2 maanden na aankoop het objectief te registreren. Meer informatie over de Tamron 5 jaar garantie en de registratie is te vinden op: www.tamron.nl

Conclusie Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD

 

De pluspunten van de Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD winnen het met gemak van de kleine minpuntjes.

De Tamron 17-70mm F2.8 Di III-A VC RXD is voorlopig het enige objectief dat dit bereik, 4,5x zoom, en een vaste, hoge lichtsterkte van F2.8 combineert voor APS-C camera’s. Verder heeft het ook nog eens beeldstabilisatie en is de prijs een flink stuk lager dan optisch enigszins vergelijkbare objectieven van Sony zelf. Zoals alle zooms met een flink bereik zijn er plussen en minnen, maar de plussen van dit objectief winnen het met gemak van de paar kleine minnetjes. Voor Sony APS-C fotografen is dit dus een echte aanrader.