Review: Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD

De nieuwe Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD is de lichtste telezoom in zijn klasse voor Sony full frame camera’s. Het is ook heel betaalbaar. Tamron krijgt dit voor elkaar door bijvoorbeeld af te zien van extra schakelaars en beeldstabilisatie in het objectief. Gecombineerd met een hoge beeldkwaliteit kan dit weleens een hele populaire zoom gaan worden

Klik op de lens voor specificaties, prijzen en testresultaten.

TESTRESULTATEN Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD:

VOORDELEN

Nadelen

  • Goede scherpte

  • Weinig chromatische aberratie

  • Lichtste in zijn klasse

  • Standaard 67mm filtermaat

  • AF volledig compatibel

  • Weerbestendig

  • Scherp geprijsd

  • Lichtafval, vooral op 70mm

  • Geen beeldstabilisatie

  • Geen schakelaars

De Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD is zo licht en klein dat hij ook prima geschikt is als 105-450mm zoom (eq) voor APS-C camera’s.

De Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD is een nieuwe, lange telezoom voor Sony camera’s met E-vatting. Het is geschikt voor full frame sensoren en is dus een directe concurrent van de Sony FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS. Tamron vraag voor de 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD minder dan de helft dan Sony voor zijn 70-300mm. De Tamron is ook nog eens ruim 300 gram lichter en slanker. Het verschil tussen beide objectieven laat zich redelijk makkelijk verklaren. Tamron maakt voor de behuizingen gebruik van kunststof, waardoor het objectief lichter wordt. Het objectief is op 300mm iets minder lichtsterk en beschikt niet over beeldstabilisatie, waardoor het eenvoudiger te ontwerpen is, kleiner kan worden en dus ook een stuk goedkoper.

Voor die lage prijs krijg je best veel objectief terug: ’s werelds kleinste en lichtste telezoomobjectief voor full-frame mirrorless camera’s (Tamron).  Licht is het zeker, met een gewicht van maar 545 gram. Dat is zelfs 80 gram lichter dan de Sony E 70-350 mm F4.5-6.3 G OSS voor de Sony APS-C camera’s. De Tamron is ook extra afgedicht tegen stof en vocht, waardoor je het ook onder minder ideale omstandigheden kan gebruiken. De Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD kan verder gebruik maken van alle AF-mogelijkheden van moderne Sony camera’s.

Een bereik van 70mm tot 300mm betekent dat je flink kan inzoomen.

 

De afwezigheid van schakelaars en beeldstabilisatie is wel iets waar je even over na moet denken. Die schakelaars is nog niet zo’n probleem. Wisselen van autofocus naar handmatig scherpstellen kan je ook instellen op de camera. De afwezigheid van beeldstabilisatie is wel iets dat zeker bij de wat langere  brandpunten een gemis kan zijn. De ingebouwde beeldstabilisatie in camerabody’s wordt namelijk steeds minder effectief naarmate het brandpunt langer wordt. Gebruik je toch bijvoorkeur korte sluitertijden, omdat je bijvoorbeeld bewegende onderwerpen als auto’s of vogels wilt fotograferen, dan is dat geen probleem. Maar voor wat langere tijden zal je sneller een statiefje nodig hebben dan wanneer je de Sony gebruikt.

Kijk je alleen naar de prijs, dan mag je eigenlijk nauwelijks verwachten dat de Tamron in de buurt komt van de Sony als het gaat om beeldkwaliteit. Maar Tamron heeft recent meer scherp geprijsde objectieven geïntroduceerd die goed scoren. Kijk bijvoorbeeld naar de prestaties van de Tamron 28-200mm F2.8-5.6 Di III RXD. We kunnen het alvast verklappen: ook deze Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD scoort zeer goed en is zeker een directe concurrent van de de Sony FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS.

Bouw 

De Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD oogt heel vertrouwd voor wie bekend is met de recente serie objectieven van Tamron voor Sony E-vatting.  Het heeft een satijnzwarte kunststof behuizing die licht en krasvast is. Het objectief ook heeft 5 pakkingen die het beschermen tegen vocht en stof en een pakking op de achterzijde die moet zorgen voor een afdichting van de aansluiting op de camera. Op een objectief in deze prijsklasse is dat lang niet standaard.

De lengte van het objectief is ongeveer hetzelfde als van de Tamron 70-180mm f/2.8 Di III VXD. De achterzijde van beide objectieven is vrijwel identiek. De nieuwe 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD heeft een iets bredere zoomring en een iets smallere scherpstelring. Zoals bij alle zooms uit deze serie zit de scherpstelring achter de zoomring, dus dicht bij de camera. Wie al een paar Sony zooms heeft zal daar wellicht aan moeten wennen. Het objectief heeft verder geen schakelaars voor bijvoorbeeld AF/MF of beeldstabilisatie. Dat laatste is niet zo raar. De Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD heeft namelijk geen ingebouwde stabilisatie.

Aan de binnenzijde zitten 15 lenselementen in 10 groepen en een diafragma dat bestaat uit zeven lamellen. Ondanks dit relatief lage aantal blijft de diafragmaopening rond van volle opening tot twee stops dicht. Dat lensontwerp bevat wel een LD (low dispersion) element, maar geen andere exotische elementen. Wel zijn de elementen voorzien van Tamrons eigen BBAR coating, die op andere, recente zooms uitstekend presteert.

Scherpstelling

De Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD heeft een RXD-stappenmotor. Dat is eenzelfde soort motor als bijvoorbeeld te vinden is op de Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD en de Tamron 17-28mm F/2.8 Di III RXD. Het is een motor die redelijk snel en vrijwel geheel geluidloos zijn werk doet. De RXD-motoren zijn een stuk beter dan de OSD-motoren van de vastbrandpunt Tamrons, maar niet zo snel als de VXD-motor van de duidelijk duurdere Tamron 70-180mm F2.8 Di III RXD XD. Opvallend genoeg is de RXD motor in de Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD eigenlijk stiller is dan de RXD motor van de 70-180mm. De Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD kan worden gebruikt met alle autofocusopties de de Sony camera’s bieden, zoals Eye AF en DMF (directe handmatige scherpstelling).

Beeldkwaliteit

Op basis van de MTF-curves lijkt het alsof de Tamron op de 300mm stand minder verloop naar de hoeken heeft dan op de kortste, 70mm stand. Vaak is dat andersom. Maar voor een objectief dat je vermoedelijk vooral koopt vanwege de lange brandpunten, is dat een goede zaak. In de praktijk zien we dat de scherpte over het hele bereik erg goed is. Bij alle lensopeningen en over het hele bereik is de centrumscherpte direct al heel goed. Met name op korte afstanden hebben de hoeken het wel wat moeilijker en doe je er goed aan om zo’n twee stops te diafragmeren. Op (middel)lange afstanden is het verloop naar de hoeken veel minder en ziet het er allemaal prima uit. Het haalt niet helemaal de hoge scherpte van bijvoorbeeld de Tamron 70-180mm, maar het komt aardig in de buurt.

De Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD heeft vrijwel geen last van chromatisch aberraties.

Chromatische aberraties zijn erg goed onderdrukt. Zelfs bij flinke contrastverschillen is er nauwelijks iets van kleurfoutjes te zien. De Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD  heeft in de hoeken zelfs duidelijk minder chromatische aberratie dan de veel duurdere 70-180mm. Van tegenlicht heeft de 70-300mm ook nauwelijks last, al kan je in extreme situaties wel wat kleurvlekken krijgen. Zonnesterren kan je nauwelijks creëren, zelfs niet als je flink diafragmeert.

Uit een hele serie tegenlichtopnames is dit het ergste voorbeeld van overstraling dat we konden vinden. Met een kleine verandering van de camerapositie kan je dit gemakkelijk voorkomen.

De Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD heeft in combinatie met de lenscorrecties vrijwel geen last van vertekening. In de raw-bestanden kan je vanaf zo’n 100mm wel een duidelijke kussenvormige vertekening zien, maar moderne objectieven voor spiegelloze camera’s hoor je te gebruiken met lenscorrecties. Waar het objectief ook in de jpegs wel een beetje last van heeft, is lichtafval. Aan de korte zijde van het zoombereik zie je er op volle opening iets van en rond de 135mm is het ook niet helemaal weg. Van 150 tot 300mm heb je er geen last meer van.

Lichtafval op volle opening op 135mm. Vanaf 150mm verdwijnt de lichtafval.

Stabilisatie

Het ontbreken van beeldstabilisatie zou een minpunt van dit objectief kunnen zijn.  Vrijwel alle nieuwe modellen van Sony beschikken over stabilisatie in de camera, maar die wordt minder effectief naar mat het brandpunt langer wordt. In de praktijk hebben we scherpe opnames tot 1/13e seconde uit de hand kunnen maken. Maar dat lukt alleen als je uitgerust bent en stevig staat (of zit).

Detailopname 300mm met F6.3 en met 1/25e seconde op ISO 3200 uit de hand. Reken er niet op dat alle opnames met dit soort langzame tijden lukken, maar het kan dus wel. Ook zonder stabilisatie in het objectief.

Als je net actief bent geweest, is de ondergrens voor de sluitertijd een stuk hoger. Maar dat de beeldstabilisatie werkt, is duidelijk. Alleen moet je meer aan twee of drie stops denken dan aan de vijf die je met objectieven met kortere brandpunten kan krijgen. Of dat een probleem is, hangt af van je onderwerp. Op 300mm wordt alles 6x vergroot ten opzichte van een standaardobjectief. Dat betekent dat als je onderwerp maar een beetje beweegt, die beweging ook 6x vergroot in beeld komt. En dus heb je alleen daarom al snel een kortere sluitertijd nodig.

Bokeh

Ondanks dat het objectief niet heel lichtsterk is, kan je er toch veel achtergrondonscherpte mee krijgen door lange brandpunten te gebruiken. De kwaliteit van die achtergrondonscherpte, de bokeh, is ook nog eens best fraai.

 Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD
 specificaties
  
beeldhoek (diag)34°21’ tot 8°15’’
sensorformaatfull frame
min. instelafstand80-150 cm
filterdiameter67
diafragmalamellen7
beeldstabilisatorgeen
afmetingen (dxl)77 – 148 mm
gewicht545 gr
bajonetaansluitingSony FE
bijzonderhedenlichtste in zijn klasse
importeur

www.transcontinenta.nl

verkoopprijs€ 699,00
  
scheidend vermogen8
contrast7,5
chromatische aberratie9
vertekening8
vignettering8
autofocus8
overstraling8
uitvoering7
  
eindwaardering8

Conclusie Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD op Sony A7R III

De Tamron is een hele fijne telezoom die je niet snel thuis zal laten.

De Tamron 70-300mm F4.5-6.3 Di III RXD is een hele aantrekkelijke telezoom voor het Sony systeem. Hij is licht en lekker compact. Hij is betrekkelijk goedkoop en optisch erg goed. Het ontbreken van beeldstabilisatie betekent dat je iets meer op je sluitertijden moet letten dan bij objectieven met stabilisatie. Maar een heel groot minpunt is dat niet. Daarom: van harte aanbevolen.