TEST: Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD

De Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD is een lichte en lichtsterke groothoekzoom voor alle camera’s met een Sony E-vatting. Hij heeft vrijwel dezelfde diameter en dezelfde filtermaat als de eerder uitgebrachte Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD, maar hij is nog korter en lichter. En alsof al deze eigenschappen al niet voldoende zijn, heeft de Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD ook nog eens een bijzonder scherpe prijs. We hebben geen kristallen bol nodig om te voorspellen dat  deze Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD een grote hit gaat worden.

Klik op het product voor specificaties, prijzen en testresultaten.

DSC03699

Licht, lichtsterk en laaggeprijsd: Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD

0004

Toen Tamron de Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD introduceerde, was menig Sony gebruiker blij verrast. Een lichte en compacte standaardzoom met een hoge lichtsterkte en een vriendelijk prijskaartje! Niet gek dat Tamron een jaar na de introductie nog steeds alle zeilen moet bijzetten om aan de vraag naar dit objectief te voldoen. Het grooste bezwaar dat je tegen de standaardzoom kon hebben, was dat de groothoekstand bij 28mm begon, terwijl 24mm tegenwoordig wel de norm is. Aan de groothoekkant bleef dus nog wat te wensen over. Met de Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD is er nu een prachtige aanvulling op de standaardzoom en komt Tamron tegemoet aan de groothoekwensen van Sony gebruikers. Tamron herhaalt met dit objectief de stunt die ze met de standaardzoom hebben uitgehaald. Het is wederom klein, licht, lichtsterk en (veel) goedkoper dan alternatieven van Sony. Tamron krijgt dit voor elkaar door het bereik iets kleiner te maken. In plaats van de gebruikelijke 16-35mm is deze Tamron een 17-28mm. De groothoekzoom en standaardzoom van Tamron sluiten dus op elkaar aan, maar overlappen niet. Verder is er gebruik gemaakt van een kunststof behuizing in plaats van metaal en zit er geen knop of ring extra op het objectief.  Hierdoor weegt het objectief maar 420 gram. Veel fotografen zullen daar waarschijnlijk moeiteloos overheen stappen als de beeldkwaliteit van dit objectief goed is. Want dan is de prijskwaliteit-verhouding vrijwel onverslaanbaar. Met de komst van de Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD lijkt Tamron zowaar aan een serie te werken en er zijn al indicaties dat er ook een telezoom in deze uitvoering aan zit te komen. Wij kunnen niet wachten.

Bouw

a046s moisture resistant construction 20190411

De Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD is een heel compact objectief. Hij is met 99mm. net zo lang als de Sony Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS maar hij is slanker en ook de filtermaat is kleiner. De Sony heeft 72mm, de Tamron 67mm. Daarmee heeft deze Tamron dezelfde filtermaat als de  Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD. Dat is fijn, omdat je dezelfde filters voor beide objectieven kan gebruiken. Wat ook bijzonder is aan de 17-28mm is dat hij niet langer wordt tijdens het zoomen. De zoomring zit net als bij de 28-75mm voor de scherpstelring. Voor fotografen die al veel met objectieven van andere merken hebben gewerkt, zal dat even wennen zijn en het is extra onhandig als je dit objectief combineert met Sony zoomlenzen. Maar kies je voor een hele Tamron set dan went het waarschijnlijk snel. Het optisch ontwerp is complex, met 13 elementen in 11 groepen waaronder een asferisch element en een aantal elementen waarvoor glas met een bijzondere brekingsindex is gebruikt. Het objectief is vochtbestendig en beschikt onder andere over een pakking aan de achterzijde voor een goede afdichting op de body. Het voorste lenselement heeft een extra fluorine coating zodat stof en vuil minder makkelijk hechten  en het objectief gemakkelijk schoon te houden is. Desalniettemin is het misschien toch een goed idee om een filter te gebruiken zodat er geen vuil tussen de tubus en de rest van de behuizing kan komen. Zoomen gaat lekker licht en iets soepeler dan op de 28-75mm. De scherpstelring draait nog lichter. Het diafragma heeft 9 bladen en Tamron claimt dat de diafragmaopening nog steeds rond is, zelfs als je twee stops diafragmeert.

DSC03707

Autofocus

Een van de voordelen van spiegelloze systemen is dat je via adapters heel gemakkelijk objectieven kan gebruiken die eigenlijk voor andere camerasystemen zijn gemaakt. Wat dan niet altijd even goed werkt is de autofocus of een deel van de autofocusfuncties. De  Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD is speciaal voor de Sony FE-vatting ontwikkeld. Er is dus geen enkel probleem bij het gebruik van geavanceerde autofocusmogelijkheden zoals Eye-AF of het “Directe handmatige scherpstelsysteem” (DMF)” van Sony mirrorless camera’s. Het werkt allemaal zoals het hoort en op volle opening is de scherpstelling zeer snel. De Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD bevat dezelfde RXD aandrijving als de eerder uitgebrachte Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD. De Tamron RXD (Rapid eXtra-silent stepping Drive) scherpstelmotor is  stil, snel en nauwkeurig. De  Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD zoom is hierdoor geschikt is voor het maken van video-opnamen met autofocus. Het is geen  ideale lens voor echt ervaren filmers omdat de handmatige scherpstelling niet lineair is, maar wie filmt met de autofocus – en dat kan op de nieuwe Sony A7R IV met Eye-AF Tracking in video heel goed-  heeft aan dit Tamron objectief een hele goede cinelens.  Dien niet lineare scherpstelling is voor fotografie daarentegen wel weer prettig, omdat je hierdoor heel nauwkeurig handmatig kan scherpstellen op een stilstaand onderwerp.De autofocus van de  Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD wordt verzorgd door een RXD (Rapid eXtra-silent stepping Drive) motor. De autofocus is hierdoor niet alleen snel, maar ook stil. Stappenmotoren in combinatie met autofocus op de sensor staat daarnaast ook garant voor een grote mate van nauwkeurigheid. De kortste instelafstand op de 17mm stand is 19cm en de maximale vergrotingsmaatstaf is 0,19x, wat voor een groothoekzoom heel aardig is. 

DSC03762

Snelle AF: Op 28mm stelde de Tamron 17-28mm F/2.8 Di III RXD scherp van oneindig tot 1,5 meter in 0,16 s 

beeldkwaliteit

DSC03711

Net als bij de standaarzoom zijn we bij deTamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD  heel nieuwsgierig naar de beeldkwaliteit. Het objectief is een stuk goedkoper dan de groothoekzooms van Sony. Je zou het de Tamron dus kunnen vergeven als de kwaliteit iets minder zou zijn. Alle waar naar zijn geld, toch? Maar we hopen natuurlijk toch dat de Tamron even goed scoort. Want dan is het echt een prachtige aanbieding.

Kijken we naar de groothoekstand, dan zien we echt indrukwekkende resultaten. De Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD is op 17mm al op volle opening superscherp, van hoek tot hoek zelfs. Diafragmeren is eigenlijk nauwelijks nodig, tenzij je meer scherptediepte nodig hebt. het kan overigens geen kwaad, want de kwaliteit neemt nog iets toe tot f/5.6. Die centrumscherpte is op 24mm nog steeds zo hoog, maar op volle opening zien we iets meer verloop naar de hoeken. Voor landschapsfotografie zal dan toch al gauw naar f/5.6 willen diafragmeren om de hoeken goed scherp te krijgen. Datzelfde geld nog iets sterker voor de 28mm stand. Op volle opening zien we nog steeds een goede centrumscherpte, maar is het verloop naar de hoeken nog ietsje groter. Ook duurt het nog een stopje langer voordat het objectief de maximale kwaliteit bereikt. Dat wil niet zeggen dat de beelden er op volle opening slecht uitzien. En op f/8 is de lens weer van hoek tot hoek scherp en uitstekend bruikbaar voor veeleisende toepassingen. 

Lichtafval en vertekening

Iets van lichtafval is bij de Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD eigenlijk op alle standen en diafragma’s wel te zien. Maar eigenlijk alleen op 17mm en volle opening is het echt te zien in opnames. Al is een maximale waarde van 1.2 stops natuurlijk niet echt veel voor een extreme groothoek. 

Vertekening was zichtbaar in de zoeker bij de praktijkopnames voor het maken van de opname. Op de testcamera voor de praktijkopnames, een Sony A7R II, werden de opnames direct na de opname wel gecorrigeerd weergegeven. Omdat het objectief nog heel nieuw is, is er nog geen profiel in Adobe Lightroom, maar dat zal wel snel veranderen. In de jpegs heb je dan vrijwel 0% vertekening. In de raws zie je dat het objectief wel degelijk de nodige vertekening heeft. Opvallend genoeg is die vrij laag op 17mm, met iets meer dan 0,5% tonvormig. Op de langere telestanden heb je echter te maken met een flinke kussenvormige vertekening van meer dan 2%. Dat wordt wel keurig in de camera gecorrigeerd, maar kan wel mede de reden zijn van de iets mindere prestaties op volle opening in de hoeken bij die langere standen.

Bokeh

De Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD heeft een diafragma met afgeronde lamellen. Hierdoor moet de diafragmaopening tot ongeveer f/5.6 vrijwel rond blijven, volgens Tamron. Dit gaat een beetje ten koste van het vermogen om op f/11 of f/16 de mooiste zonnesterren te maken, maar je ziet het effect wel op volle opening. Natuurlijk krijg je met een 17mm op f/2.8 geen hele zachte, bijna impressionistische achtergronden, maar op een volformaat camera krijg je wel degelijk een verloop in de scherpte. En dan is het fijn als dat verloop er zacht en organisch uit ziet. De Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD heeft voor een groothoekzoom best een fraaie bokeh.

DSC03731

Beeldstabilisatie

Moderne Sony camera’s hebben ingebouwde beeldstabilisatie (ÏBIS”), waardoor de noodzaak voor ingebouwde beeldstabilisatie niet zo groot is, zeker voor objectieven met korte brandpunten zoals d eTamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD. De ingebouwde beeldstabilisatie van de Sony A7 en A9 camera’s is in de praktijk goed voor zo’n vier tot vijf stops aan winst en dat is ook wat je bij gebruik van de Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD mag verwachten.

Alternatieven

Voor de spiegelloze camera’s van Sony met een volformaat sensor waren er tot nu toe twee groothoekzoomlenzen die je zonder adapter kon gebruiken. Allebei van Sony en allebei met een bereik van 16-35mm. De een is een f/2.8 zoom, de ander een f/4. De Sony Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS versie is het goedkoopst, met een actuele winkel prijs van rond de 1200 euro, de lichtsterke Sony FE 16-35mm f/2.8 GM heeft een adviesprijs van maar liefst 2700 euro. De Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD is net zo lichtsterk als de GM-versie. Hij is  even lang en minder dik dan de Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm F4  en bijna 100 gram lichter. En met een adviesprijs van net geen 1000 euro is hij de goedkoopste van de drie. De Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD heeft een millimeter minder bereik aan de groothoekkant en 7 mm minder aan de ‘tele’kant. Die ene millimeter minder groothoek maakt wel degelijk verschil. Aan de lange zijde is het een iets ander verhaal, omdat dit objectief gemaakt is om gebruikt te worden samen met de Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD. Heb je ze allebei, dan sluiten ze perfect op elkaar aan. Je hebt dan geen overlap, zoals je dat wel hebt als je een groothoekzoom en standaardzoom van Sony koopt. Als je kijkt naar het verschil in prijs en gewicht, dan is het heel makkelijk om over een millimeter minder groothhoek en het gebrek aan overlap heen te stappen.

Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD IN DE PRAKTIJK

Benieuwd naar de prestaties van de Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD in de praktijk? Klik op de button hieronder en bezoek onze vernieuwde webgallery met praktijkopnames. De beelden kunnen in volle resolutie worden gedownload om op 100% te worden bekeken.

Tamron 17 28 Viewfoto3840

Conclusie Tamron 17-28mm F/2.8 Di III RXD

VOORDELEN

  •  Licht
  • Compacte bouw
  • interne zoom
  • Lichtsterk
  • Snelle autofocus
  • Scherp geprijsd
  • Zelfde filtermaat als Tamron 28-75mm f/2.8 Di III XRD
  • Weersbestendig

Nadelen

  • Geen stabilisatie
  • Iets korter bereik dan vergelijkbare objectieven
  • Geen schakelaars op lens
  • Kunststof body
  • Zoomring voor scherpstelring
 

De Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD is scherp, snel, licht, lichtsterk en dat allemaal voor een hele scherpe prijs.

De Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD is een groothoekzoom die we moeiteloos kunnen aanbevelen. De Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD presteert uitstekend. Het objectief maakt goed gebruik van de correctiemogelijkheden in de Sony systeemcamera’s en dat levert scherpe en vertekeningsvrije beelden met een hele beperkte lichtafval op. De autofocus is snel, stil en nauwkeurig en zoomen en scherpstellen gaat snel, licht en soepel. Het objectief kan ook nog eens gebruikmaken van relatief goedkope en compacte 67mm filters. Het is een prima lens voor zowel reportagefotografie als landschap en architectuur. Wat wil je meer?

Sluit Menu