Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD voor Sony FE

foto van bloem met de Tamron 70-180mm

Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD: opvallend licht en compact

De Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD combineert professionele eigenschappen zoals een hoge lichtsterkte en een snelle scherpstelling met een opvallend klein formaat en gewicht.

TESTRESULTATEN lens Tamron 70-180MM F2.8 DI III VXD:

VOORDELEN

Nadelen

  • compact en licht

  • close-up mogelijk bij manuele focus

  • geen beeldstabilisatie

Dit nieuwe objectief vult de Tamron 17-28mm F2.8 Di III RXD en de Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD aan.

Met de 70-180mm F2.8 Di III VXD maakt Tamron haar trio F2.8 zoomobjectieven voor Sony E-mount camera’s compleet. Hij is licht, compact en aangenaam geprijsd, maar welke compromissen heeft Tamron daarvoor gesloten?

opname van volledig object met Tamron70-180mm

Het zoombereik van de Tamron 7180mm
Het zoombereik van 70 tot 180mm. 70MM, F3.5, 1/100, ISO 100 EN 180MM, F3.5, 1/200, ISO 200


Dit nieuwe objectief vult de Tamron 17-28mm F2.8 Di III RXD en de Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD aan. Met dit trio heeft de Sony-fotograaf over het hele zoombereik, van groothoek tot tele, een constante hoge lichtsterkte, met compacte afmetingen en een laag gewicht.

Bouw en autofocus

De vormgeving van het drietal is identiek: sober en functioneel. Ook de filtervatting van 67 mm komt overeen. Daardoor hoef je geen filters met verschillende diameter aan te schaffen, en volstaat een enkele schroef­adapter voor een filterhouder. De voorste lensdoppen zijn ook identiek, waardoor je je niet meer zult vergissen bij het wisselen van de objectieven.

Met 810 gram is de nieuwe Tamron lichter dan de Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS (1.480 g) en hij is zelfs lichter dan de Sony FE 70-200mm F4 G OSS (840 g). Tamron heeft het zelfs over ’s werelds lichtste en kleinste telezoom met F2.8 lichtsterkte voor Sony full-frame E-vatting. Hij is ook korter dan die laatste (14,9 cm tegenover 17,5 cm), al speelt Tamron een beetje vals door de binnentubus uit te laten schuiven wanneer je inzoomt. Het objectief is voorzien van afdichtingsringen die het beschermen tegen indringend vocht en stof. De voorste lens heeft een fluorcoating die water en vinger­afdrukken afstoot, waardoor hij gemakkelijk gereinigd kan worden.
Ondanks het lage gewicht is de Tamron toch verregaand afgedicht tegen spatwater, stof en zand.

camerstuffreview-tamron-70-180mm

Optisch

Het optisch ontwerp van de 70-180mm F2.8 telt 19 elementen (in 14 groepen), met zes XLD- (eXtra Low Dispersion) en LD- (Low Dispersion) lenselementen, en drie GM- (Glass Molded Aspherical) en hybride asferische lenselementen. Deze moeten chromatische aberratie corrigeren en een hoge resolutie van rand tot rand mogelijk maken. Tamrons BBAR-G2 (Broad-Band Anti-Reflection Generation 2) Coating minimaliseert ongewenste interne reflecties en de beruchte ghost and flare (nevenbeelden en overstraling).

De minimale scherpstelafstand bedraagt 85 cm over het hele zoombereik van het objectief bij gebruik van autofocus. Als je handmatig scherpstelt, is het in de 70mm positie mogelijk om scherp te stellen op slechts 27 centimeter. De afbeeldingsmaatstaf bedraagt dan 1:2, wat mooie close-ups biedt met een onscherpe achtergrond. Met de scherpstelvergroting of de MF Assist-functie van Sony-camera’s gaat dat manueel focussen op korte afstand heel vlot. Deze unieke functie van dit Tamron-objectief zou nog beter bruikbaar geweest zijn indien er een AF/MF schakelaar op het objectief had gezeten. Nu moet je telkens via het cameramenu wisselen tussen automatische en manuele scherpstelling (tip voor wie dit vaak doet: wijs de functie AF/MF-reg. wissel. toe aan een van de gepersonaliseerde knoppen).

Nog een belangrijk verschil met beide Sony FE 70-200mm objectieven is dat de Tamron 70-180 mm geen optische beeldstabilisatie heeft. Bij de 17-28mm en de 28-75mm is dat niet zo’n gemis, omdat de systeemcamera’s van Sony ingebouwde beeldstabilisatie (IBIS) hebben. IBIS wordt echter minder effectief naarmate de brandpuntsafstand langer wordt. Ik begrijp de keuze van Tamron om geen beeldstabilisatie in te bouwen, zodat dit objectief licht en betaalbaar blijft, maar het betekent wel dat je als fotograaf weer voorzichtiger moet zijn bij opnames uit de hand.

En dan is er nog dat ene verschil: de Tamron zoomt tot ‘slechts’ 180mm, in plaats van de gebruikelijke 200mm. Eerlijk gezegd: de ontbrekende 20 millimeters heb ik zelden gemist. Ga een paar stappen dichter bij je onderwerp staan en je hebt een vergelijkbare beeldhoek, met een minimaal verschil in perspectief. Of – gevoelige zielen, opgepast – je snijdt de foto in nabewerking een stukje bij.

camerastuffreview-tamton-70-180mm

Beeldkwaliteit

Het objectief werd getest op de Sony A7 III. Bij de grootste opening van F2.8 is de scherpte over het hele zoombereik zeer goed. De achtergrondonscherpte (bokeh) is aangenaam en niet te druk. In mijn testfoto’s is geen chromatische aberratie te bespeuren. Op jpeg- en raw-bestanden wordt een intern lensprofiel toegepast dat lichtafval en vertekening corrigeert. Door in een raw-ontwikkelaar de correcties uit te schakelen wordt bij 180mm de kussenvormige vertekening weer zicht­baar. De vignettering is over het hele zoombereik minimaal. En zoals gezegd: dankzij de automatische lenscorrecties wordt deze al weggewerkt nog voor de foto op je computer staat.

Het objectief gebruikt een nieuwe scherpstelmotor, die Tamron VXD (Voice-coil eXtreme-torque Drive) noemt. Een hele mondvol, maar het belangrijkste is dat deze accuraat, snel en zo goed als geruisloos werkt. Het autofocusmechanisme is compatibel met Sony-scherpstelfuncties zoals Real-time Tracking AF en Eye AF.
Volgens Tamron is de autofocus ultrasnel, precies en ook nog eens (on)opvallend stil. Door deze eigenschappen is de 70-180mm ook uitermate geschikt om in te zetten bij filmproducties. De minimum instelafstand bedraagt 85 cm over het gehele zoombereik en bij 70mm kom je zelfs tot 27 cm waardoor je over een afbeeldingsmaatstaf van 1:2 beschikt. Bij deze creatieve close-up modus kun je alleen handmatig scherpstellen en de lens produceert sweet spot beelden waarbij de scherpte in het centrum vervaagt naar de randen.
Een zoombereik van 70-180mm is naast sportfotografie ook heel geschikt voor portretfotografie. Tamron heeft daarom een diafragma toegepast met negen afgeronde lamellen waardoor de bokeh, oftewel de onscherpte in de achtergrond mooi is.

Innovaties

Onafhankelijke objectiefmerken doen veel moeite om hun marktaandeel ten opzichte van de camerafabrikanten te vergroten. Ze doen dit door zich toe te leggen op innovatieve producten waarbij de verhouding tussen prijs, kwaliteit en mogelijkheden beter is dan de objectieven van de camerafabrikant. De 70-180mm F2.8 Di III VXD van Tamron is een mooi voorbeeld.

Tamron 70-180mm detailopname

De kussenvormige vertekening (links zichtbaar) wordt via het lensprofiel automatisch gecorrigeerd. 180MM, F4, 1/800, ISO 100


Beschikbaarheid en prijs

De Tamron 70-180mm F/2.8 Di III VXD (Model A056) is half mei beschikbaar op de Nederlandse markt voor een verkoopprijs van € 1499,00 inclusief B.T.W.

Conclusie test lens Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD 

Conclusie

De 70-180mm F2.8 Di III VXD telezoom combineert een hoge lichtsterkte met compacte afmetingen, een laag gewicht en een aantrekkelijke prijs. De beeldkwaliteit is zeer goed, maar niet op het topniveau van de veel duurdere Sony FE 70-200mm F2.8 GM OSS. Het ontbreken van beeldstabilisatie dwingt je om meer aandacht te besteden aan je opnametechniek.