Test Nikon 16-35 mm f/4G ED VR II AF-S Nikkor (N FX)

  • Bericht auteur:

Vaak wordt gezegd dat lenzen met een vaste brandpuntsafstand beter zijn dan zoomlenzen. De Nikon 16-35 mm f/4G ED VR II AF-S Nikkor, die sinds begin 2010 te koop is, bewijst het tegendeel. Ook wordt er wel eens getwijfeld of er wel glas beschikbaar is om een camera met een resolutie van 36 megapixels uit de verf te laten komen. Deze test van de Nikon 16-35 mm in combinatie met de Nikon D800E laat zien dat er zoomlenzen zijn die de meeste lenzen met een vaste brandpuntsafstand qua beeldkwaliteit achter zich laten. 

 

Review Nikon 16-35mm f/4G ED VR II AF-S Nikkor, review Nikon 16-35 mm 4G, Nikkor 16-35 VR II review 
Nikon 16-35mm f/4G ED VR II AF-S, 16mm f/8

De Nikon 16-35 mm heeft een bereik dat loopt van echt groothoek tot bijna standaard 35 mm. Het is daarmee een uitstekende keuze voor landschapsfotografie. Bij 16 mm is er sprake van lichtafval in de hoeken en vervorming. Beiden kunnen eenvoudig gecorrigeerd worden met een standaard profiel in Lightroom, zoals je kunt zien in bovenstaande afbeelding. Met name in de linkerbovenhoek is de correctie van lichtafval goed zichtbaar. In de test van de Nikon D800E staat een grotere versie van deze afbeelding.

Bouw en autofocus

Review Nikon 16-35mm f/4G ED VR II AF-S Nikkor, review Nikon 16-35 mm 4G, Nikkor 16-35 VR II reviewDeze lens is erg degelijk uitgevoerd en ligt prettig in de hand. De aandrijving van de autofocus verloopt snel en nauwkeurig. Van zoeken bij weinig licht is geen sprake, mede dankzij de toegenomen lichtgevoeligheid van de AF-sensor van de Nikon D800E. Een opvallend verschil ten opzichte van de Nikon 14-24 mm is dat de Nikon 16-35 mm wel voorzien kan worden van een (polarisatie of grijsverloop) filter, wat de landschapsfotografen zeker aan zal spreken.

Beeldstabilisatie

De beeldstabilisatie is getest bij een brandpuntsafstand van 35 mm. Ten opzichte van uit de hand fotograferen, wonnen we 1 a 2 stops.

Lichtafval

Deze lens lijkt veel compacter dan de Canon 16-35 mm II, maar als je ze naast elkaar legt, schelen ze niet veel in lengte.
Bij alle brandpuntsafstanden is lichtafval bij volle opening af en toe nog net zichtbaar. Bij 16 mm geldt dat ook nog voor diafragma 5.6.Nikon-16-35-VR-review-vignet

Vervorming

Met name bij een brandpuntsafstand van16 mm heeft de Nikon 16-35 mm last van vervorming. Dat is een van de weinige minpunten van deze lens. De vervorming is goed te corrigeren in Capture NX of ib Lightroom. Boven de 21 mm is deze lens vervormingsvrij.Nikon-16-35-VR-review-distortion-all

Bokeh

Qua scherpte is de Nikon 16-35 mm een superieure lens, beter zelfs dan de Nikon 35 mm 1.4G die we vorige week besproken hebben. Maar qua Bokeh is de Nikon 35 mm 1.4G een stuk beter dan deze Nikon 16-35 mm.

BokehIn situaties waar er veel lichtbronnen zijn, zoals hier de weerkaatsing van het zonlicht op de bladeren van de bomen, kan je bokeh ringen zien. Hiernaast een praktijkopname waarin de bokeh ringen opvallend aanwezig zijn in de achtergrond.Bokeh2

Overstraling

Deze lens had in onze test ondanks een relatief complex ontwerp met 16 lenzen in 12 groepen, zelfs niet als je, zoals in het voorbeeld hiernaast, recht tegen de zon in fotografeert. Maar bij het maken van nachtopnames zijn we wel overstraling tegengekomen. Beweeg je muis over deze afbeelding voor een praktijkvoorbeeld.
ook in de nachtopname rechtsboven op deze pagina zie je overstraling: links naast de lantaarnpaal rode diafragmaringen en een groene flits.Nikon-16-35-mm-review-flare-v2

Scherpte

Qua scherpte gooit deze zoomlens in combinatie met de Nikon D800E hele hoge ogen. De resolutie van jpg bestanden gemaakt bij een brandpuntsafstand van 16 mm, 21 mm en 24 mm zijn veel hoger dan wat je kan bereiken met een Canon 16-35 mm IIFF zoomlens. Relatief gezien is de scherpte van de Nikon 16-35 mm het minst bij 35 mm. In de metingen is de scherpte in de hoeken bij volle opening minder dan in het centrum. Het verschil is echter te klein om in de praktijk te zien.Nikon-16-35-VR-review-resolutie

Chromatische aberratie

De chromatische aberratie is bij alle brandpuntsafstanden heel erg laag en dat is uitzonderlijk voor een groothoek zoomlens. We zijn bij de Nikon D800E geen optie tegengekomen om te corrigeren voor chromatische aberratie en gaan er dus van uit dat deze topprestatie geheel op het conto van de Nikon 16-35 mm te schrijven is.Nikon-16-35-VR-review-CA

Conclusie test Nikon 16-35mm f/4G ED VR II AF-S Nikkor

  • Zeer hoge optische prestaties: scherpte, chromatische aberratie en afwezigheid vanvervormingboven de 21 mm
  • Ingebouwde VR
  • Degelijk gebouwd

Nadelen

  • Hoge prijs en beperkte lichtsterkte
  • Vervorming bij 16 tot 21 mm
  • Geen mooie bokeh

Deze test van de Nikon 16-35 mm in combinatie met de Nikon D800E laat zien dat er zoomlenzen zijn die de meeste lenzen met een vaste brandpuntsafstand qua beeldkwaliteit achter zich laten.  De Nikon 16-35 mm VR behoort in combinatie met de Nikon D800E tot de beste lenzen die we tot op heden hebben getest. In onze ogen wegen de voordelen van deze lens veel zwaarder dan de nadelen. Wie zich deze lens (en een Nikon D800E) kan veroorloven zal lang plezier beleven van deze aanschaf.