Test Nikon AF-S 24-70mm f/2.8E ED VR

De nieuwe Nikon 24-70 mm f/2,8E ED VR is het werkpaard voor de professionele reportagefotograaf. Nikon heeft het niet voor niets bij de introductie van dit objectief over: “A Legend reborn“. Alles wat je van een lens mag verwachten zit er op en aan: superdegelijk, lichtsterk, nano-coating, beeldstabilisatie, electronisch diafragma, spatwaterdicht afgewerkt. Daarvoor betaal je wel een prijs: de lens is groot en zwaar en ook nog eens flink aan de prijs. Maar in combinate met een full-frame body zoals de D810 of de D4S is dit een onverslijtbare combinatie. Maar: hoe goed is de lens nu echt?

3 lichtsterke objectieven in één

175221 AFS 24 70E ED VR f0d004 original 1438602329img700

De 24-70 is extreem lang, en bij het uitzoomen naar 24 mm wordt hij nog langer

De Nikon 24-70 mm f/2.8E vervangt de 24-70mm f/2.8 en maakt deel uit van de reeks 12-24 mm, 24-70 mm en 70-200 mm. Allemaal lichtsterke (f/2,8) en zeer degelijke professionele objectieven met ‘state-of-the-art’ technologie. De 12-24 mm heeft geen beeldstabilisatie (en heeft die ook het minste nodig), de andere twee wel.

De nieuwe 24-70 mm springt er qua afmetingen uit; hij is een stuk langer (154 mm) dan vergelijkbare objectieven van andere merken en is ook nog flink gegroeid in vergelijking met zijn toch al fors geschapen voorganger. Voor een zoom met dit bereik is de lens echt extreem lang, en bij het zoomen naar 24 mm wordt hij zelfs nog langer. De frontlens is kolossaal groot (filtervatting 82 mm), een polafilter met deze diameter kost wel een paar centen!
De lens heeft niet minder dan 20 glaselementen in 16 groepen, en het gewicht mag er dan ook zijn (1070 gram). Een dergelijk objectief kan in principe drie vastbrandpunten vervangen, maar dan merken wij wel op dat je voor de prijs én het gewicht van één zo’n 24 -70 mm drie uitstekende Nikkor vastbrandpunten met grotere lichtsterkte kunt kopen zoals bijvoorbeeld de 24 mm f/1.8, de 35 mm f/1.8 en de 85 mm f/1.8. Je mist dan de vibratiereductie in het groothoekbereik (waar je het het minste nodig hebt). Je zult af en toe van lens moeten wisselen. Dat is iets waarvoor een professionele fotojournalist meestal geen tijd heeft, maar kan voor een ambitieuze fotohobbyist een serieus alternatief zijn.

Bouw en autofocus

Zowel de zoomring als de scherpstelring lopen als een warm mes door de boter.

Degelijker gebouwd dan de Nikon 24-70mm f/2.8E zal je ze niet vinden. Bijna alles is metaal en goed afgedicht. De meegeleverde zonnekap zit nu op een andere manier op de lens vastgeklikt, waardoor hij er niet gauw af zal vallen.

Door een nieuwe en sterkere AF-motor is de autofocus voor een lens met zoveel verschuivend glaswerk opmerkelijk snel. In onze standaardtest kwamen we – vrijwel onafhankelijk van de brandpuntsafstand – tot een gemiddelde van rond de 250 milliseconden. Snel voor een zoomlens, maar niet uitzonderlijk voor een vastbrandpunt. Het mag niet onvermeld blijven dat we met de 24-70 in de testopstelling ook wel eens een meting van meer dan een seconde hadden en zelfs één totale misser. Maar in het geheel stelt de camera snel  en ook accuraat scherp.

NikonTokinaHier zie je de Nikon 24-70 mm f/2,8E naast de Tokina AT-X 24-70 mm f/2.8 PRO FX met hetzelfde zoombereik, die eveneens is gebouwd als een tank. Het verschil in lengte is opvallend voor een zoomlens met hetzelfde zoombereik en dezelfde doelgroep. De constructeurs hebben bij het ontwerp voor heel verschillende oplossingen gekozen. De Nikon is hier ingesteld op 70 mm en wordt bij uitzoomen naar 24 mm zelfs nog een stuk langer.

VibratieReductie van hoog niveau

De ingebouwde beeldstabilisatie is ten opzichte van het vorige model eveneens een waardevolle verbetering. We kunnen niet anders dan onder de indruk zijn van de prestaties. Een winst van 4 stops is zonder meer haalbaar. Zoiets is natuurlijk voor de reportagefotograaf, die vaak onder slechte lichtomstandigheden moet werken, een enorm voordeel.

Lichtafval, Chromatische Aberratie, Vertekening

Lichtafval en chromatische aberratie zijn niet helemaal afwezig, maar toch minimaal. Omdat Nikon camera’s bij alle objectieven laterale chromatische aberratie verwijdert in jpg bestanden die in de camera worden opgeslagen, speelt dat alleen bij RAW bestanden. Met het lenscorrectieprofiel in Lightroom of Photoshop is dat eenvoudig verholpen.
Zowel in de groothoek- als in de telestand is er sprake van een merkbare vertekening. Dit komt bij vrijwel alle zoomlenzen voor en is makkelijk te corrigeren.VignetDistort

Scherpte (resolutie)

 

In het centrum scoort deze 24-70 zoom zeer goed. In de hoeken haalt hij niet het niveau van een goede vastbrandpunt

Vrijwel alle fabrikanten zijn bezig  om zo veel mogelijk objectieven uit te brengen die de resolutie van de moderne sensoren met 30 tot 50 megapixels tot hun recht te laten komen. Oudere objectieven vallen bij zulke sensoren nogal eens door de mand. Voor een lens in de prijsklasse van deze 24-70 f/2,8E mag je uitstekende detailscherpte verwachten en dit topmodel stelt zeker niet teleur. In het centrum is de scherpte zeer goed. Toch zijn er andere, goedkopere zoomlenzen die hetzelfde niveau halen en bij de vastbrandpunten zijn er die beter presteren: kijk bijvoorbeeld naar de recente f/1.8 serie van Nikon.

Van de prestaties de uiterste hoeken zijn we, met name op zeer korte afstanden, minder onder de indruk. Vaak neemt de hoekscherpte door diafragmeren zodanig toe, dat die rond f/8 vrijwel gelijk is aan de centrumscherpte. We hadden van dit peperdure objectief eerlijk gezegd wat meer verwacht. Wij hebben een persfotograaf wel eens horen zeggen dat 90% van de foto zich in de middelste 30% van het beeld bevindt. In dat licht bezien zal de doelgroep van de hoekscherpte waarschijnlijk niet wakker liggen. Maar wie landschappen of architectuur wil fotograferen met hoge resolutie neme een vastbrandpunt.

700sampleimage JOP5255Nikon 24-70mm f/28E @ D800 @ 50mm f8, 1/800, 400 ISO

Bokeh en Flare

 JOP6555Uit hoe meer lenzen een objectief is opgebouwd, des te groter de kans op interne reflecties wordt als je te maken krijgt met fel tegenlicht. Dan loop je kans op lichtvlekken / nevenbeelden, of een lager contrast. Ondanks het complexe lensontwerp en dankzij speciale coatings heeft de Nikon 24-70mm f/2.8E weinig last van overstraling of nevenbeelden. Mede dankzij de 9 afgeronde diafragmalamellen, is de bokeh mooi.FXbokeh700

Conclusie Test Nikon AF-S 24-70mm f/2.8E ED VR met Nikon D810

Voordelen

  • Breed inzetbaar zoombereik
  • Uitzonderlijk stevig en goed gebouwd
  • Zeer goede beeldstabilisatie
  • Zeer goede optische eigenschappen
  • Snelle autofocus
  • Vuilwerende fluor coating

Nadelen

  • Erg groot en zwaar
  • Duur

Deze Nikon 24-70 mm f/2.8E is bedoeld voor veeleisende beroepsfotografen die zich de tijd niet kunnen veroorloven om van objectief te wisselen tijdens een shoot. Voor die doelgroep is het een niet stuk te krijgen werkpaard met zeer goede optische eigenschappen, een snelle AF en een uitstekende beeldstabilisatie. De fluor coating en de extra afdichting tegen stof en spatwater maken deze zoomlens onderscheidend ten opzichte van vele andere objectieven.
Maar de lens is groot, zwaar en duur (adviesprijs € 2500). Wij denken dat de meerwaarde zit in de snelle AF, de beeldstabilisatie en vooral de zeer goede mechanische uitvoering. Het objectief kan lang mee onder zware omstandigheden. Voor amateurgebruik lijkt de 24-70 f/2,8E ons minder geschikt.

Sluit Menu