Test Nikon 24mm 1.4G (N FX)

  • Bericht auteur:

Het Nikon 24mm f/1.4G objectief is in 2010 op de markt gekomen. Voor een objectief met een vaste brandpuntsafstand is deze Nikon 24mm lens groot en zwaar. De 77mm filtermaat is ook indrukwekkend. De hoge lichtsterkte maakt dit een uniek Nikon groothoek objectief, met een bijbehorende prijs waaruit duidelijk blijkt dat dit objectief bestemd is voor de professionele markt. Daarom hebben we een Nikon 24mm 1.4G test uitgevoerd met de Nikon D800E; een camera met een 36 megapixel volformaat sensor. 

Sample-image-Nikon24mm
Nikon 24mm f/1.4G ED AF-S Nikkor, @ 400 ISO, f/2.8, 15 sec

Deze Nikon groothoeklens is ideaal voor het maken van opnames bij weinig licht. Voor de bovenstaande opname gaven we de voorkeur aan het gebruik van een statief boven een hoge ISO instelling. De scherptediepte van een 24mm lens bij f/1.4 is vier keer zo groot als de scherptediepte van een 50 mm lens bij hetzelfde diafragma. Een lichtsterke 24 mm is dan ook een perfect reportage objectief waarbij je, gebruikmakend van de hyperfocale afstand, de AF zelfs niet nodig hebt.

Bouw en autofocus

Nikon-24mm-14

De kwaliteit en afwerking van dit objectief is erg hoog. Deze Nikon 24 mm 1.4G is gebouwd als een tank om de zwaarste praktijksituaties te doorstaan. Dit objectief wordt geleverd met een etui en een plastic bloemvormige zonnekap. Voor een kostbaar objectief dat ontworpen is voor gebruik onder de meest extreme omstandigheden, zou een metalen zonnekap misschien nog beter zijn?
Op de lens zit een schakelaar voor AF/MF en een venster waar je kan aflezen op welke afstand de lens staat ingesteld en hoe groot de bijbehorende scherptediepte is. Voor een groothoeklens liggen alle waarden zo dicht op elkaar, en is de scherptediepte moeilijk uitleesbaar, dat je daar in de praktijk weinig aan hebt.
De aandrijving van de autofocus is stil en snel. Dankzij de hoge lichtsterkte heb je zelfs in het donker geen last van zoeken door de autofocus. Tijdens het scherpstellen draait de frontlens niet en blijft de lengte van het objectief onveranderd.

 

Beeldstabilisatie

De Nikon 24mm 1.4G heeft geen ingebouwde beeldstabilisatie, maar de hoge lichtsterkte en de korte brandpuntsafstand maken veel goed. Je zou het ook kunnen omdraaien: dit is een perfecte lens om te fotograferen in situaties met weinig licht, waar beeldstabilisatie niet kan voorkomen dat het onderwerp beweegt. Denk aan sportfotografie en concertfotografie.

LichtafvalVignette-control

We hebben de lichtafval gemeten in RAW bestanden en in jpg bestanden die in de Nikon D800E zijn opgeslagen. Lichtafval werd door de camera gecorrigeerd in de stand normaal. Bij volle opening neemt de lichtafval door de in-camera correctie af van 2 stops (RAW) naar 1.4 stops (jpg). Dat is nog steeds een duidelijk zichtbare lichtafval, maar voor een groothoeklens op een volformaat camera geen ongebruikelijke waarde. Dankzij de in-camera correctie is de lichtafval in jpg bestanden vanaf f/2.8 niet meer zichtbaar, terwijl de lichtafval in RAW bestanden zelfs bij f/4 met 0.7 stops nog wel zichtbaar is. Voor jpg bestanden krijg je waarschijnlijk nog minder lichtafval als je de camera bij Vignette Control instelt op High, in plaats van Normal zoals wij deden voor deze test.
Bij RAW bestanden kan je natuurlijk altijd achteraf softwarematig (in Lightroom, Photoshop of Capture NX) de lichtafval corrigeren.

VervormingShooting-menu

Bij het testen van lenzen stellen we de camera zo in, dat alle mogelijk lensaberraties door de camera in jpg bestanden worden gecorrigeerd. De Auto distortion-control van de Nikon D800E werkt goed. In jpg bestanden zagen we op korte afstand (1 meter) een tonvormige vervorming van 1%, maar het gelijktijdig opgeslagen RAW bestand vertoonde op korte afstand een vertekening van 3%. Op een paar meter afstand is de vervorming in een RAW bestand nog maar 1%.
Voor een groothoeklens op een FX camera is dat geen ongebruikelijke waarde. Voor architectuur opnames moet je de vervorming nog wel softwarematig corrigeren. Bij veel andere vormen van fotografie zal dat niet nodig zijn.

Bokeh Nikon 24mm 1.4G

Bij volle opening levert de Nikon 24 mm 1.4G hele mooie bokeh op, zoals je in de afbeelding hiernaast – een beelduitsnede van onze testopstelling voor bokeh –  kan zien. Onder f/2.8 is de bokeh mooi rond. Boven f/2.8 begint de hoekige vorm van de diafragmalamellen zichtbaar te worden in de bokeh.bokehLichtsterke objectieven, met een diafragma van f/2 of groter, vertonen soms kleurbokeh / axiale chromatische aberratie. Het verschil tussen kleurbokeh en laterale chromatische aberratie is, dat chromatische aberratie zichtbaar is in de hoeken, terwijl kleurbokeh in het hele beeld voorkomt. Bij gebruik van de Nikon 24mm 1.4G kan je soms zichtbare kleurbokeh tegenkomen in de vorm van groene randen bij alles wat er achter het onderwerp ligt waarop scherpgesteld is en rode randen bij alles wat er voor ligt.colorbokehdetail

Overstraling Nikon 24mm 1.4G

Het diafragma bestaat uit 9 lamellen. Een sterke lichtbron in beeld kan bij kleine diafragma’s resulteren in ster diffractie / zonnesterren met 18 stralen, zoals in de opname hiernaast gemaakt bij f/4.5. Gebruik van de meegeleverde zonnekap is een goed idee. In diverse praktijkopnames zijn we nevenbeelden gekomen in de kleuren van de regenboog, ondanks Nikon’s Nano Crystal Coating.star-bokeh

Scherpte

In combinatie met de Nikon D800E is dit 1 van de scherpste objectieven die we tot nu toe hebben getest. De scherpte van dit objectief is zo hoog, dat de we schaal van onze grafieken er op aan hebben moeten passen. Tot en met diafragma 4 is de scherpte aan de randen en in de hoeken meetbaar lager dan de centrumscherpte. Maar de laagste resolutie die we hebben gemeten bij dit objectief, lag boven de 2000 lijnen per beeldhoogte. Dat is een waarde die door veel objectieven op een 20 megapixel camera nog niet wordt gehaald in het centrum. Je kan dus met een gerust hart stellen dat dit objectief scherp tekent van hoek tot hoek. En dat al vanaf volle opening! Super.

Zie de Nikon 24mm sharpness comparison van Ken Rockwell, waar de Nikon 24mm 1.4G wordt vergeleken met 16 andere Nikon lenzen

Nikon-24mm-resolution

Chromatische aberratie

In RAW bestanden scoort dit objectief erg goed op het onderdeel chromatische aberratie. Wie de jpg bestanden uit de Nikon D800E gebruikt, is zelfs nog iets beter af. Nikon past standaard in-camera correctie van chromatische aberratie toe op jpg bestanden, zonder dat je daar als gebruiker invloed op uit kan oefenen. Sommige fotografen voelen zich er ongemakkelijk bij dat de CA correctie in jpg bestanden niet uit te schakelen is door de gebruiker. Ik zie niet in waarom je de CA correctie uit zou willen zetten; het leidt alleen maar tot een hogere beeldkwaliteit.

Nikon-24mm-chromatic-aberration

Conclusie Nikon 24mm 1.4G test @ FX

Voordelen

  • Hoge beeldkwaliteit: zeer hoge resolutie, heel lage chromatische aberratie
  • Gebouwd als een tank
  • Stille en snelle AF

Nadelen

  • Groot en zwaar
  • Hoge aanschafprijs

De Nikon 24mm f/1.4G is een objectief met een spectaculaire beeldkwaliteit, zo blijkt uit onze Nikon 24mm 1.4G test met een Nikon D800E. In combinatie met de Nikon D800E is dit 1 van de scherpste objectieven die we tot nu toe hebben getest. De beelden zijn mooi contrastrijk, en scherp van f/1.4 tot en met f/11. De vervorming is laag voor een groothoekobjectief op een camera met en volformaat sensor. Voor architectuur opnames kan je de vervorming nog wel beter softwarematig corrigeren, maar bij veel andere vormen van fotografie zal dat niet nodig zijn. De in-camera correctie van jpg bestanden door de Nikon D800E, zorgt voor nog betere prestaties bij lichtafval, vervorming en chromatische aberratie. De aanschafprijs zal voor veel fotografen een struikelblok kunnen zijn. Als je weinig opnames maakt in situaties bij weinig licht waar het onderwerp beweegt, dan is de Nikon 16-35mm VR prijstechnisch een aantrekkelijker alternatief.