Test Nikon Z 24-70mm f/2.8 S: nog beter dan de Nikon Z 24-70mm f/4 S?

Met de komst van de Nikon Z 24-70mm f/2.8 S kunnen (professionele) fotografen met een Nikon Z6 of Z7 hun hart ophalen. De Nikon Z 24-70mm f/4 S is weliswaar optisch erg goed, aantrekkelijk geprijsd, compact en degelijk gebouwd, maar met een f/2.8 krijg je meer mogelijkheden. Je kunt namelijk meer spelen met scherpte en onscherpte. Ook kan je gebruik maken van snellere sluitertijden, wat onmisbaar kan zijn als er weinig licht is en je onderwerpen bewegen.

Klik op de lens voor specificaties, prijzen en testresultaten.

TESTRESULTATEN Nikon Z 24-70mm f/2.8 S:

VOORDELEN

Nadelen

  • Hoge beeldkwaliteit: scherp en weinig lichtafval
  • Extreem weinig laterale chromatische aberraties
  • Mooie bokeh
  • Hoge bouwkwaliteit
  • Extra afgedicht tegen stof- en spatwater
  • Handig OLED display en custom functieknop
  • Kleiner en 3 ons lichter dan Nikon 24-70 f/2.8 E
  • Beeldstabilisatie (in de Nikon Z6 of Z7 body)
  • Niet goedkoop

Nikon Z 24-70mm f/2.8 S: de zoom die professionele fotografen verleidt om over te stappen op een Nikon Z7

Toen Nikon de Z6 en Z7 uitbracht, was de enige standaardzoom de Nikon 24-70mm f/4 S. Die lens kan extra klein worden gemaakt wanneer je hem niet gebruikt. Dat past goed bij het idee dat compactheid een belangrijk voordeel van een spiegelloos systeem  is.  Hoe goed die 24-70mm f/4 ook is, voor veel fotografen is f/4 toch een stopje te weinig. Daarom is er nu de Nikon Z 24-70mm f/2.8 S. Die ene stop extra lichtsterkte zorgt voor meer onscherpte in de achtergrond bij volle opening. Hierdoor krijg je meer diepte in de foto en  trekt het  onderwerp meer de aandacht. Dat verschil zie je goed in portretfoto’s. Een ander voordeel is dat je met iets snellere sluitertijden kan werken. Die ene stop kan dan net het verschil maken tussen een sluitertijd van 1/60e of 1/125e. Fotografeer je mensen bij redelijk weinig licht, dan is dat het verschil tussen allemaal bewogen gezichten of scherpe opnames. Kon je niet zonder f/2.8, dan moest je voor de komst van de  Nikon Z 24-70mm f/2.8 S gebruik maken van de Nikon AF-S 24-70mm f/2.8 E ED VR met de adapter van Nikon F naar Nikon Z-bajonet. Die combinatie is zoveel groter dan de nieuwe Nikon Z 24-70mm f/2.8 S, dat alleen het verschil in afmetingen de overstap naar de nieuwe lens al rechtvaardigt. 

 DSC0072

Bouw en autofocus

303485 Z24 70 2.8 display on ab5b99 original 1550058903v2

In 233 ms gaat de AF van oneindig naar 1,5 meter: snel, maar niet extreem snel.

De Nikon Z 24-70mm f/2.8 S is een prachtig compacte 24-70mm. Met een lengte van maar 126mm is hij bijna drie centimeter korter dan de Nikon AF-S 24-70mm f/2.8 E ED VR voor het spiegelreflexsysteem. En die laatste moet je dan ook nog voorzien van een adapter om hem op een van de Z-camera’s te kunnen gebruiken. Met 805 gram is de Nikon Z 24-70mm f/2.8 S ook bijna drie ons lichter dan de spiegelreflexversie. Dat is knap. Hij is daarmee wel bijna anderhalf keer zo zwaar als de Nikon Z 24-70mm f/4 S, maar die is dan ook een volle stop minder lichtsterk. Nikon laat duidelijk dus ook met deze Nikon Z 24-70mm f/2.8 S wat de voordelen van een spiegelloos systeem zijn.  De Nikon Z 24-70mm f/2.8 S is ondanks het veel lagere gewicht nog steeds een echt professioneel objectief dat degelijk gebouwd is en dat stof- en (spat)waterdicht is. Een opvallend kenmerk van de Nikon Z 24-70mm f/2.8 S is dat hij maar liefst drie ringen heeft. De voorste is voor de scherpstelling, de middelste voor het zoomen en de achterste kan geprogrammeerd worden om bijvoorbeeld gebruikt te worden als diafragmaring. Die achterste ring is niet voorzien van ingegraveerde waardes. Je kan er dus niet op zien welk diafragma je ermee instelt, maar ook daar heeft Nikon iets op gevonden. De Nikon Z 24-70mm f/2.8 S heeft namelijk een OLED-scherm, net als de Batis-lenzen van Zeiss. Met het scherm van de Nikon kan echter net nog iets meer dan dat van Zeiss. Naar wens kan je het de ingestelde afstand laten aangeven, compleet met scherptediepteschaal. Ook kan het de zoomstand aangeven. Maar die kan je ook gewoon aflezen op de zoomring, vlak erboven. Tenzij het heel donker is, natuurlijjk. Een derde mogelijkheid is om het scherm de diafragmawaarde aan te laten geven. Naast het scherm zit een DISP-knop waarmee je de instellingen op het diplay kan veranderen. Het objectief heeft ook een custum functie button, L-Fn, waaraan je een specifieke eigenschap kan toekennen. Verder zit er nog een AF/MF knop op de lens. De Nikon Z 24-70mm f/2.8 S heeft geen ingebouwde beeldstabilisatie, maar heeft die ook niet nodig. Voor beeldstabilisatie maakt de Nikon Z 24-70mm f/2.8 S gebruik van de IBIS van de Nikon Z6 of Nikon Z7. Dat is een logische keuze, omdat beeldstabilisatie in de lens het beste tot zijn recht komt bij lange brandpuntsafstanden. De autofocus van de Nikon Z 24-70mm f/2.8 S is nauwkeurig en behoorlijk snel. De autofocussnelheid breekt geen records, maar kan zeker op tegen de snelheid van de Nikon AF-S 24-70mm f/2.8 E ED VR en uiteraard heb je met een Z6 of Z7 de mogelijkheid om vrijwel overal in het beeld scherp te stellen met behulp van de autofocus.

303477 24 70mm f2.8 zoom focus ring 1920x1280 a76f34 original 1550055671

beeldkwaliteit Nikon Z 24-70mm f/2.8 S

We hebben de beeldkwaliteit van deze zoomlens getest op een Nikon Z7. De scherpte is erg hoog: beter dan die van Nikon F-vatting zooms in hetzelfde zoombereik. Bij 24 mm presteert de Nikon Z 24-70mm f/2.8 S  zelfs beter dan veel vaste brandpuntobjectieven met een F vatting. De groothoekstand is dan ook de stand waarop deze lens het beste scoort. Al bij volle opening is de centrumscherpte goed en het verloop naar de hoeken klein.  Diafragmeren levert een klein, bijna verwaarloosbaar verschil op. Op 50mm zie je dat het objectief net een fractie minder scherp wordt, maar ook hier zijn de verschillen klein. Alleen op 70mm is de grootste opening net wat minder in de hoeken en loont het om een of twee stops te diafragmeren om de hoeken helemaal bij de les te krijgen. De kortere afstand van de uitredepupil ten opzichte van de sensor betaalt zich ook uit in de vorm van weinig sferische aberraties. Kleurfouten zijn extreem goed gecorrigeerd, met uitzonderlijk hoge scores voor chromatische aberraties als resultaat. Op dit punt doet deze zoom niet onder voor de allerbeste vaste brandpunten. Belangrijk bij het gebruik van moderne objectieven is wel dat je de correctiemogelijkheden benut. De lagere scores in raw komen voor een groot deel door de lichtafval die zorgt voor een lagere contrastmeting in de hoeken. Maak je gebruik van alle correcties, en daar zijn moderne objectieven ook voor ontworpen, dan zie je pas echt waar deze lens toe in staat is.

Bij het lensontwerp is vervorming bewust niet volledig gecorrigeerd. Zonder lenscorrecties is bij de korte brandpuntsafstanden (<30mm) tonvormige vervorming zichtbaar. Die is bijna vier procent en dat is voor een standaardzoom best veel. Boven de 40mm is de vervorming zichtbaar kussenvormig. Ook daar zien we op 70mm een relatief hoge waarde van ongeveer 2,5 procent.  Maak je gebruik van de correctiemogelijkheden in de camera, dan heb je daar in de praktijk geen last van: bij de in-camera jpg bestanden vonden we met Imatest vervorming tussen -0.6% (bij 24mm) tot -0,1% (70mm).  En zoals blijkt uit de scherptemetingen worden de resultaten alleen maar beter als je de correcties gebruikt en zeker niet minder.

Opvallend ten opzichte van objectieven voor volformaat spiegelreflexcamera’s, is de lage hoeveelheid lichtafval. Zonder lenscorrecties kan bij alle brandpuntsafstanden bij volle opening lichtafavla zichtbaar zijn, maar nooit meer dan 1,5 stops. Na correctie voor lichtafval blijft daar maximaal 2/3 stop van over bij 24mm op volle opening. Dat is nog net zichtbaar als je een hele gelijkmatig verlichte achtergrond hebt, maar nauwelijks storend. Diafragmeer je iets meer dan nemen die waardes nog verder af en is de lichtafval niet meer van belang. 

Bokeh

De Nikon Z 24-70mm f/2.8 S laat hele mooie waardes zien in het testlab en overtuigd ook enorm in de praktijk. Het objectief is behoorlijk ongevoelig voor tegenlicht en heeft heel weinig last van overstraling. Hierdoor blijven opnames contrastrijk en pittig. Het bokeh heeft ons ook verrast in positieve zin. De Nikon Z 24-70mm f/2.8 S levert niet alleen meer onscherpte in de achtergrond ten opzichte van de Z 24-70mm f/4 S, maar het karakter van de onscherpte is ook fraaier.  Het verloop naar onscherp is net wat mooier en de weergave van de onscherpe partijen iets rustiger en organischer. Een puntje waar de Nikon Z 24-70mm f/2.8 S iets lager op scoort dan de Nikon AF-S 24-70mm f/2.8 E ED VR is wel de grootste vergrotingsmaatstaf. Die ligt bij de Nikon Z 24-70mm f/2.8 S  iets lager,  namelijk 0,22x waar de AF-S versie 0,28x haalt. De lens voor de spiegelreflexcamera’s is hierdoor iets in het voordeel wat betreft bokeh en vergroting als het om close-up opnames gaat.

 DSC0074

Nikon Z 24-70mm f/2.8 S IN DE PRAKTIJK

Benieuwd naar de prestaties van de Nikon Z 24-70mm f/2.8 Sin de praktijk? Klik op de button hieronder en bezoek onze vernieuwde webgallery met praktijkopnames. De beelden kunnen in volle resolutie worden gedownload om op 100% te worden bekeken.

NikonZ2470S2p8Viewfoto3840

Conclusie Nikon Z 24-70mm f/2.8 S test @ Nikon Z7

Net als de Z 24-70mm f/4 S is de Nikon Z 24-70mm f/2.8 scherper dan oudere Nikon zooms in dit zoombereik. Bokeh, afwezigheid van kleurfouten en extra gebruiksgemak zijn extra pluspunten van de f/2.8 S.

 

Nikon heeft nu dus twee goede standaardzooms. Is budget, afmetingen  of gewicht heel belangrijk voor je, dan is er niks op tegen om te kiezen voor de f/4 versie.  Die is namelijk ook erg goed.  Maar de extra lichtsterkte en de mooie bokeh van deze zoom zullen de professionele en ambitieuze amateurfotografen zeker aanspreken. Vermoedelijk zal de duurdere  Nikon Z 24-70mm f/2.8 S meer te zien zijn op de high end Z7, maar de meeste voordelen van de Nikon Z 24-70mm f/2.8 S kan je natuurlijk ook benutten op een Z6. Het verschil in afmetingen en gewicht van dit objectief zou wat ons betreft alleen al een reden zijn om over te stappen naar het Z-systeem. En hetzelfde geldt nog eens voor de beeldkwaliteit. Als de nog uit te brengen f/2.8 groothoekzoom en telezoom van Nikon dezelfde optische kwaliteit halen als deze Nikon Z 24-70mm f/2.8 S, dan kan het niet anders dan dat het Z-systeem een mooie toekomst tegemoet gaat. 

Sluit Menu