Test Panasonic Lumix S Pro 16-35mm f/4.0

  • Post author:

De Panasonic Lumix S Pro 16-35mm f/4 is de eerste groothoekzoom voor het Lumix S systeem. Het is een licht en handzaam objectief dat vooral reis- en reportagefotografen zal aanspreken. Ondanks het lage gewicht is het wel een S Pro objectief. Het is dus bestand tegen de elementen en het objectief beschikt ook nog eens over een focus clutch voor handmatig scherpstellen.

Klik op de lens voor specificaties, prijzen en testresultaten.

TESTRESULTATEN PANASONIC LUMIX S PRO 16-35MM F/4:

VOORDELEN

Nadelen

  • Goede beeldkwaliteit

  • Snelle (S-AF) autofocus

  • Handzaam en licht

  • Focus clutch voor handmatig scherpstellen

  • Vrijwel geen focus breathing

  • Vrij hoge vignettering op volle opening

De Panasonic Lumix S Pro 16-35mm f/4 is  ideaal voor landschapsfotografie en voor op reis.

Panasonic heeft ervoor gekozen om als eerste groothoekzoom niet meteen met een f/2.8 te komen en daar is wat voor te zeggen. De Panasonic Lumix  S Pro 16-35mm f/4 is door die ene stop minder lichtsterkte relatief licht. Het ligt op de forse Lumix S body’s ook lekker in de hand. Wie graag met zijn Lumix S camera op reis gaat of landschappen schiet, zal die eigenschappen kunnen waarderen. Je voelt echt wel het verschil tussen deze 16-35mm en bijvoorbeeld de Lumix S Pro 24-70mm f/2.8. Dat heeft niet te maken met de degelijkheid. De Lumix  S Pro 16-35mm f/4 is immers een Pro objectief. Het is dus bestand tegen vocht en stof.

De Panasonic Lumix S Pro 16-35mm f/4 is door zijn lichtsterkte van f/4 minder een objectief voor bruidsfotografen of journalisten. Maar hij is ideaal voor landschapsfotografie en voor op reis. En dankzij de goede beeldstabilisatie van de Lumix S camera’s kan je ook bij weinig licht met f/4 prima uit de hand fotograferen. Gebruik gewoon een iets langere sluitertijd. Geen probleem, zolang je onderwerp natuurlijk niet teveel beweegt.

Bouw en autofocus

De Panasonic Lumix S Pro 16-35mm f/4 is net geen 10 cm lang en 8,5 cm in doorsnee.  Dat is niet bepaald fors en het gewicht valt al helemaal mee, met maar 500 gram (zonder lensdop of zonnekap). Met 12 lenselementen in 9 groepen lijkt het voor moderne begrippen geen bijzonder complex lensontwerp, maar bijna de helft van de elementen zijn asferisch of gemaakt van glas met een bijzondere brekingsindex. De kortste scherpstelafstand is 0,25m en dat levert een vergrotingsmaatstaf op van 0,23x. Het diafragma heeft 9 lamellen. Dat zorgt voor een mooi rond diafragma en dat zie je terug in het bokeh. De frontlens is voorzien van een fluorinecoating waardoor vuil en vocht zich moeilijk hechten aan de frontlens en het glas makkelijker kan worden schoongemaakt. Het objectief is degelijk gebouwd. De scherpstelring aan de voorzijde is niet heel breed, maar je voelt goed wanneer je hem in de hand hebt. De zoomring bevindt zich meer naar het midden. Ook die is niet heel breed, maar wel duidelijk voelbaar. Beide draaien met mooi spelingvrij en bieden een goede weerstand.

Scherpstelling

Voor de Panasonic Lumix  S Pro 16-35mm f/4  geldt voor de scherpstelling exact hetzelfde als voor de Lumix S Pro 24-70mm f/2.8. De autofocus is, zoals bij alle Panasonics, een DFD-systeem. Dat betekent dat de camera enkel gebruik maakt van contrastdetectie, maar dan wel op de Panasonic manier. Panasonic camera’s herkennen de onscherpte van de Panasonic objectieven en kunnen hierdoor wel direct in de juiste richting scherpstellen. Bijna alsof het een fasedetectiesysteem is. Bijna. In S-AF is de autofocus heel snel en erg nauwkeurig. In continueautofocus zie je nog altijd wel kleine correcties tijdens het scherpstellen. Als je fotografeert, heb je daar niet al teveel last van, omdat het systeem zo snel corrigeert, dat je toch veel scherpe opnames maakt. Voor video is het wel lastig, omdat je met C-AF al die kleine correcties opneemt. Serieus filmen kan je dus beter doen met handmatig scherpstellen. Echte filmers zullen sowieso vinden dat het de enige manier is. Gelukkig beschikt de scherpstelring over een zogenaamde focus clutch. Dat is een koppeling met de scherpstelmotor die je tot stand brengt door de scherstelring iets naar achter te trekken. Doe je dit, dan krijg je een schaal met de scherpstelafstand in voeten en meters te zien en beschik je over stops op oneindig en dichtbij. Je kan de scherpstelring wel verder draaien, maar je voelt wanneer je het uiterste van het scherpstelbereik voorbij gaat.

Het werkt snel en intuitief en heeft als voordeel dat je ook heel makkelijk een scherpstelafstand in kan stellen zonder de camera aan je oog te houden. Dat is handig, zowel voor focus pulls tijdens het filmen als voor straatfotografie. Maak je een focus pull, waarbij je de scherpte verlegt van het ene onderwerp naar het andere, dan biedt de Panasonic Lumix S Pro 16-35mm f/4  nog iets dat maar weinig andere objectieven hebben: een gebrek aan focus breathing. Tijdens het verleggen van de scherpte zie je bij deze Panasonic Lumix S Pro 16-35mm f/4  nauwelijks een verschil in afbeeldingsgrootte, waar je bij veel andere zooms het idee hebt dat je werkelijk zoomt als je alleen maar de scherpstelling verandert. Om het allemaal af te maken, laat de focus peaking in de zoeker of achter op het scherm je heel goed zien waar de scherpte ligt, zodat je deze tijdens het filmen heel nauwkeurig kan verleggen en in een keer naar het juiste nieuwe scherpstelpunt kan draaien.

Beeldkwaliteit PANASONIC LUMIX S PRO 16-35MM F/4

De Panasonic Lumix S Pro 16-35mm f/4 is exceptioneel goed. De scores voor het centrum zijn bijzonder en het verloop naar de hoeken is maar klein. De scherpte is bijzonder hoog en dat al meteen bij volle opening. Sterker nog: op volle opening is de scherpte al op zijn best en die wordt niet beter als je diafragmeert. In raw is dat heel duidelijk te zien. Na toepassing van de lenscorrecties krijg je een mooi gelijkmatig resultaat met nauwelijks een verloop van het ene zoombereik naar het andere.

Als de Panasonic Lumix S Pro 16-35mm f/4 ergens een minpuntje heeft, dan is het de lichtafval. Die is in de rawbestanden best stevig op volle opening, met zo’n twee stops. En dat is bijna over het hele zoombereik zo. Gecorrigeerd zie je eigenlijk alleen op de uiterste groothoekstand er nog iets van terug, met een stop lichtafval op f/4 bij 16mm. Maar die correcties leveren wel een verlies aan dynamisch bereik op in de hoeken.

De vertekening is in raw vrij fors, met zo’n 5,5% kussenvormige vertekening op 16mm. Die vertekening neemt geleidelijk af tot bijna nul op 35mm. Gecorrigeerd zie je eigenlijk alleen op 16mm nog iets van vertekening, maar dan is het minder dan 1%. Je zou die correcties terug moeten zien in een lagere scherpte, maar die kan nauwelijks beter. Ook bij dit objectief zie je dus dat een modern ontwerp met vertekening in combinatie met lenscorrecties een heel goed resultaat kan opleveren.

Beeldstabilisatie

Panasonic heeft veel ervaring met beeldstabilisatie en heeft op dit moment wellicht het beste beeldstabilisatiesysteem in full frame. Op camera’s met hoge resolutie sensoren zoals de Lumix S1R geldt de oude regel van 1/brandpuntsafstand als langzaamste sluitertijd niet meer. Dat zie je terug in de grafiek. Op 35mm zie je dat je bij 1/80eseconde al een scherper beeld krijgt met beeldstabilisatie, terwijl je dat pas bij langzamere sluitertijden dan 1/40ezou werwachten. De stabilisatie doet zijn werk tot zeker een seconde.

Bokeh

Voor een mooie achtergrondonscherpte heb je meer nodig dan een grote diafragmaopening. Het bokeh van de Panasonic Lumix  S Pro 16-35mm f/4 is heel fraai, ondanks dat het ‘maar’ een f/4 objectief is. Bokehballen zijn fraai, vrijwel zonder rand en met nauwelijks enige onrust in het centrum. En wat fraaier is, is dat ze vrijwel tot aan de rand van het beeld rond blijven. En dat is best bijzonder.

Panasonic Lumix  S Pro 16-35mm f/4 IN DE PRAKTIJK

Benieuwd naar de prestaties van de Panasonic Lumix  S Pro 16-35mm f/4 in de praktijk? Klik op de button hieronder en bezoek onze vernieuwde webgallery met praktijkopnames. De beelden kunnen in volle resolutie worden gedownload om op 100% te worden bekeken.

Conclusie test Panasonic Lumix  S Pro 16-35mm f/4 op camera Panasonic Lumix S1R

De beeldkwaliteit van de Panasonic Lumix  S Pro 16-35mm f/4 is vrijwel perfect.

De Panasonic Lumix S Pro 16-35mm f/4 is een werkelijk fantastische aanwinst voor het Lumix S systeem. De beeldkwaliteit van de Panasonic Lumix  S Pro 16-35mm f/4 is vrijwel perfect. Het objectief is ook nog eens compact, licht, degelijk en betaalbaar. Wat wil je meer? Combineer hem met de Lumix S 24-105mm f/4 O.I.S. en je bestrijkt met deze twee objectieven een flink bereik, van extreem groothoek tot gematigd tele. Met die twee objectieven kan je bijna alles aan.