TEST: Samyang AF 18mm F2.8 FE

De Samyang AF 18mm F2.8 FE is de lichtste en kleinste supergroothoek met autofocus die je voor full frame camera’s kan kopen. Het is ook nog eens buitengewoon goedkoop. Kan dat wel wat zijn? Jazeker. De Samyang AF 18mm F2.8 FE presteert prima.

Klik op de lens voor specificaties, prijzen en testresultaten.

TESTRESULTATEN Samyang AF 18mm F2.8 FE :

VOORDELEN

Nadelen

  • Goede beeldkwaliteit

  • Licht

  • Klein

  • Goede autofocus

  • Scherpe prijs
  • Contrast wat zacht

  • Hoeken op volle opening niet heel scherp

  • Niet weerbestendig

De Samyang AF 18mm F2.8 FE is de kleinste, lichtste en goedkoopste supergroothoek met autofocus voor full frame. En de prestaties zijn prima.

De Samyang AF 18mm F2.8 FE is een kleine, lichte en heel betaalbare supergroothoek voor full frame Sony camera’s met een E-bajonet. Dat zijn dus alle A7 en A9 modellen. Op deze camera’s biedt dit objectiefje een beeldhoek van maar liefst 100 graden. Geen ander objectief van deze grootte en dit gewicht biedt zo’n wijds, rectalineair (niet-fisheye) beeld als deze Samyang. Voigtlander maakt een nog iets kleinere 21mm f/3.5, maar die is minder wijd, minder lichtsterk, de helft zwaarder en die heeft bovendien geen autofocus. De Samyang AF 18mm F2.8 FE is weliswaar heel klein, maar ook weer geen echt pancake objectief zoals de Samyang AF 35mm f/2.8 FE en de Samyang AF 24mm f/2.8 FE. Het past meer in de lijn van de meest recente objectieven van Samyang, zoals de AF 45mm f/1.8 FE en de fraaie Samyang AF 75mm f/1.8 FE.

De beeldcirkel van deze Samyang AF 18mm F2.8 FE is dus groot genoeg voor full frame. Maar het objectief is zo klein en licht dat het ook niet misstaat op een APS-C camera. Op de kleinere APS-C sensoren biedt deze Samyang de beeldhoek van een 28mm op full frame. Op APS-C blijven de uiterste hoeken van de Samyang  AF 18mm F2.8 FE buiten beeld en gebruik je enkel het optisch uitstekende centrum. Dat wil niet zeggen dat je op full frame geen goed beeld krijgt. Integendeel, de beeldkwaliteit is over het geheel genomen prima. Kijk je ook nog eens naar de prijs, dan is de kwaliteit zelfs belachelijk goed. Voor landschappen of architectuuropnames die van hoek tot hoek scherp moeten zijn, doe je er goed aan om een paar stops te diafragmeren, maar dat is eigenlijk met ieder objectief voor dit soort onderwerpen wel een goed idee.

Bouw 

De Samyang AF 18mm F2.8 FE is klein. Hadden we dat al gezegd? Het is zelfs korter dan het dik is, met een diameter van bijna 64mm en een lengte van nog geen 61mm. Het is ook heel licht, met een gewicht van 145 gram. Met dat gewicht kan je natuurlijk geen metalen behuizing verwachten. De gebruikte kunststoffen zijn echter wel van een mooie kwaliteit, de scherpstelring draait heel soepel en spelingvrij en het objectief ziet er netjes uit, met een fraaie rode ring als extra accent. Zelfs een plastic zonnekapje is meegeleverd. Het kan omgekeerd op het objectief worden bevestigd, maar het is zo kort dat dit nauwelijks extra winst oplevert. Gewoon lekker er op laten zitten. De bajonet is wel gemaakt van een lichtgewicht metaal. Hierdoor hoef je niet bang te zijn voor overmatige slijtage als je veel van objectief wisselt.

Het optisch ontwerp bestaat uit 9 lenselementen in 8 groepen. Drie van die elementen zijn asferisch en vijf ervan zijn gemaakt van bijzondere glassoorten. Samyang heeft hier duidelijk zijn best op gedaan. Het diafragma bestaat uit 7 lamellen. Een 18mm groothoek met een lichtsterkte van f/2.8 zal je niet kopen vanwege het bokeh, dus die 7 lamellen zijn goed genoeg.

Scherpstelling

Op autofocusgebied heeft Samyang AF 18mm F2.8 FE in een paar jaar tijd flinke stappen gezet. De eerste Samyang objectieven waren uitsluitend beschikbaar met handmatige scherpstelling. De eerste modellen met autofocus hadden hier en daar nog wat kleine kinderziektes. Maar dat lijkt allemaal verleden tijd. De scherpstelling is voldoende snel, heel stil en ook goed nauwkeurig. De lenselementjes die verplaatst moeten worden zijn natuurlijk maar klein en de afstanden die ze moeten afleggen nog kleiner. Dat helpt. Eye AF en gezichtsherkenning werken prima, al moet je met zo’n grote beeldhoek dan niet te ver van je onderwerp afstaan. Handmatig scherpstellen kan natuurlijk ook, maar met de hoeveelheid scherptediepte die je al snel krijgt met zo’n extreme groothoek is dat niet eenvoudig om nauwkeurig te doen. Er is geen scherpstelindicatie op de scherpstelring voor het instellen van een hyperfocaalafstand.

Beeldkwaliteit

 

De Samyang AF 18mm F2.8 FE presteert in de praktijk heel behoorlijk. Op volle opening is het centrum goed scherp, maar is er wel een duidelijk verloop naar de hoeken zichtbaar. Fotografeer je een onderwerp in de voorgrond, met een achtergrond die buiten de scherptediepte valt, dan zal je hier geen last van hebben. Maar voor landschapsfotografie of iets van architectuur- of interieurfotografie zal je toch wel verder moeten diafragmeren. Vanaf f/5.6 zijn ook de hoeken behoorlijk scherp, en dat blijft zo op f/8 en f/11. Daarna neemt de scherpte weer af door diffractie.

De vertekening is vrij laag bij de Samyang AF 18mm F2.8 FE. Heb je niet teveel rechte lijnen recht langs de randen, dan zal je er niets van zien. De vertekening is echter niet helemaal lineair, dus niet zuiver ton- of kussenvormig, maar een beetje golvend. Dat kan je niet zomaar in Lightroom of Capture One verwijderen als je dat wilt.

Lichtafval is op volle opening zeker duidelijk zichtbaar. Gelukkig wordt het na een stop diafragmeren, op f/4 al een stuk beter en op f/5.6 zie je er al vrijwel niets meer van.

Chromatische aberraties vallen mee, maar zijn op volle opening in de hoeken wel te vinden. Het neemt met wat diafragmeren af. Het contrast van de Samyang AF 18mm F2.8 FE is wel een fractie lager dan we bij andere groothoeken voor Sony zien. De kleurweergave is ook wat warmer. Of je dat mooi vindt of niet, is natuurlijk een kwestie van smaak en eventueel kan je dat makkelijk aanpassen in de nabewerking.

Ten opzichte van de concurrentie

De Samyang AF 18mm F2.8 FE heeft twee grote concurrenten: de Zeiss Batis 18mm f/2.8 en de Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2. De Batis omdat deze dezelfde beeldhoek en lichtsterkte heeft als de Samyang. De Tamron omdat deze redelijk in dezelfde prijsklasse zit als de Samyang en nauwelijks meer weegt. Verschillen zijn er natuurlijk ook. Zo is de Zeiss een stuk groter, zwaarder en vooral veel duurder. De Batis kost drie keer zoveel als de Samyang. De Tamron kost maar een fractie meer dan de Samyang. Daarvoor krijg je een goede afdichting tegen vocht en stof extra, maar lever je 2mm aan groothoek in.

Samyang AF 18mm f/2.8 FE – Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD – Zeiss Batis 18mm f/2.8

Als het om beeldkwaliteit gaat, is de Batis het beste van deze drie. De Batis levert zelfs op volle opening al een goede scherpte in de hoeken en het contrast is fraai. De Tamron doet daar vrijwel niks voor onder, wat bijzonder is omdat de Tamron net als de Samyang ongeveer een derde kost van de Zeiss. Vergeleken met deze twee objectieven zien we dat de Samyang op volle opening weliswaar bijna net zo goed is in het centrum, maar duidelijk minder scherp is in de hoeken. Dat trekt redelijk bij als je diafragmeert en zo rond f/5.6 en f/8 zijn ook de hoeken prima. Een andere typische eigenschap van de Samyang is dat het zowel het algehele contrast als het microcontrast wat laag zijn. Hierdoor zien de opnames er net wat minder pittig uit en haal je net niet de kwaliteit die je met beide andere groothoeken krijgt.

18mm of 20mm, maakt dat nou veel verschil? Kijk zelf. Hierboven de Samyang AF 18mm f/2.8 FE. Onder: de Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD

Functioneel zitten er ook verschilen tussen deze drie objectieven. De Zeiss en de Tamron zijn beide weerbestendig, met pakkingen in het objectief en aan de achterzijde. De Zeiss biedt verder nog een metalen behuizing en een OLED scherm voor het aflezen van scherpstelinformatie. De Tamron heeft een maximale vergrotingsmaatstaf van 1:2 als extra optie. De Samyang AF 18mm F2.8 FE heeft dat allemaal niet, maar stelt daar zijn geringe afmetingen en lage gewicht tegenover. En eigenlijk ook zijn lichtsterkte. Want voor een objectief dat zou klein en licht is, zou je eigenlijk eerder verwachten dat het een f/3.5 of f/4 zou zijn. Dit objectief laat je gemakkelijk in je jaszak glijden of een klein vakje in je tas.

Centrumscherpte. Links de Samyang, in het midden de Zeiss, rechts de Tamron. Zelfs op volle opening doen ze niet veel voor elkaar onder.
Op volle opening is de Samyang (links) iets minder scherp in de hoeken. De Tamron rechts) doet in de hoeken niet onder voor de Zeiss. De Samyang trekt behoorlijk bij na diafragmeren.

Samyang AF 18mm F2.8 FE IN DE PRAKTIJK

Benieuwd naar de prestaties van de Samyang AF 18mm F2.8 FE in de praktijk? Klik op de button hieronder en bezoek onze vernieuwde webgallery met praktijkopnames. De beelden kunnen in volle resolutie worden gedownload om op 100% te worden bekeken.

 Samyang AF 18mm F2.8 FE
 specificaties
  
beeldhoek (diag)100°
sensorformaatFull frame
min. instelafstand25 cm
filterdiameter58
diafragmalamellen7
beeldstabilisatorgeen
afmetingen (dxl)63,5×60,5 mm
gewicht145 gr
bajonetaansluitingSony FE
bijzonderheden

Klein, licht en goedkoop

importeurwww.transcontinenta.nl
verkoopprijs€ 365,00
  
scheidend vermogen8
contrast7,5
chromatische aberratie7,5
vertekening9
vignettering8
autofocus9
overstraling8,5
uitvoering9
  
eindwaardering8,3

Conclusie test Samyang AF 18mm F2.8 FE op Sony A7R III

De Samyang is een fijne supergroothoek voor op reis.

De Samyang AF 18mm F2.8 FE is een fijne en kleine supergroothoek. Optisch haalt hij nét niet de prestaties van de beste groothoeken, maar daar staan andere kwaliteiten tegenover. Het is namelijk de kleinste, lichtste en goedkoopste optie als je een supergroothoek voor het Sony-systeem zoekt. Dat zijn drie goede redenen om voor dit objectief te kiezen. Gebruik je een brandpunt als dit niet zo vaak en wil je er daarom ook niet teveel aan uitgeven? Wil je wel een extreme groothoek erbij, maar mag het niet teveel plek in je tas innemen of te zwaar wegen? In al die gevallen is deze Samyang AF 18mm F2.8 FE een goede keus.