Test Sigma 14-24mm f/2.8 DG DN Art

  • Post author:

De Sigma 14-24mm F2.8 DG DN Art is een volledig nieuw ontwikkelde supergroothoekzoom voor spiegelloze camera’s van Sony, Leica, Panasonic en Sigma. Dit is dus niet een al bestaande lens met een aangebouwde adapter. Het verschil is direct duidelijk. De Sigma 14-24mm F2.8 DG DN Art is kleiner en lichter dan alle andere Sigma zooms met een soortgelijk bereik. En, dat willen we meteen verklappen: hij is optisch ook fantastisch.

Klik op de lens voor specificaties, prijzen en testresultaten.

TESTRESULTATEN Sigma 14-24mm F2.8 DG DN Art:

VOORDELEN

Nadelen

  • Compacte bouw

  • Licht in vergelijking met DSLR versie

  • Hoge lichtsterkte

  • Uitstekende beeldkwaliteit

  • Weinig vertekening

  • Vrijwel geen lichtafval

  • Stof- en spatwaterdicht

  • Snelle autofocus

  • Programmeerbare AFL knop

  • Geen schroeffilters mogelijk

  • Geen beeldstabilisatie

De Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art is een van de meest aantrekkelijke supergroothoekzooms van dit moment..

De Sigma 14-24mm F2.8 DG DN Art is het kleine broertje van de Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art. Die laatste is de versie voor spiegelreflexcamera’s. Het verschil zit in de letters: DN. Die geven aan dat de Sigma 14-24mm F2.8 DG DN Art gemaakt is voor systeemcamera’s zonder spiegel.  Het is een volledig nieuw ontwerp. Het is dus niet de HSM-versie met een vast aangebouwde converter waardoor het objectief nog groter zou worden. Integendeel. De nieuwe Sigma 14-24mm F2.8 DG DN Art is ruim 350 gram lichter dan de spiegelreflexversie en ook nog slanker en iets korter. De autofocusmotor is ook geoptimaliseerd voor gebruik op spiegelreflexcamera’s.

Ultragroothoekobjectieven zijn de laatste tijd heel populair in landschapsfotografie en astrofotografie. De mogelijkheid om heel veel in beeld te brengen, van weidse landschappen tot het universum, heeft gezorgd voor hele nieuwe beelden. Het zijn wel soorten fotografie die hoge eisen aan de beeldkwaliteit stellen. In landschapsfoto’s wil je liefst ieder detail, iedere grasspriet en iedere bladnerf kunnen zien. Dat zorgt er namelijk voor dat je het gevoel krijgt dat je het landschap echt binnen zou kunnen stappen. In astrofotografie ben je bezig om lichtpuntjes oneindig ver weg te fotograferen. Minder goede objectieven vervormen deze tot vleugeltjes of wazige, gekleurde vlekjes. Alleen met een echt goede lens blijft een ster tot in de hoeken van het beeld er ook als een ster uitzien. Astrofotografie is voor groothoekobjectieven nog lastiger dan landschappen. Bij een landschap kan je namelijk nog flink diafragmeren, wat zorgt voor een betere beeldkwaliteit. Omdat je bij astrofotografie moet werken met weinig licht en een bewegende sterrenhemel, moet je vaak schieten met open diafragma. Sigma geeft hoog op van de kwaliteit van de Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art als astrolens. En als je dat er goed mee kan doen, dan is hij ook uitstekend voor alle andere soorten van fotografie.

Bouw 

De bouwkwaliteit van de Sigma 14-24mm F2.8 DG DN Art staat op hoog niveau. De lens heeft een pakkingen rond alle bewegende delen en een extra pakking op de bajonet om de aansluiting op de camerabody af te dichten. Sigma claimt dat het objectief stof- en spatwaterdicht is. Kijken we naar de lichtsterkte en het zoombereik dan is het een opvallend compact en licht objectief. Het is met 795 gram duidelijk lichter dan de 1150 gram zware Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art. Het is met een diameter van 85mm en een lengte van 131mm ook ruim een centimeter slanker en 4mm korter dan de spiegelreflexversie. Qua afmetingen en gewicht is dit wat je verwacht op een spiegelloze camera. Lekker handzaam en ideaal om een hele dag mee op stap te gaan.

Het optisch ontwerp is nog iets gecompliceerder dan bij de spiegelreflexversie, met 18 lenselementen in 13 groepen en het diafragma heeft er met 11 bladen nog twee bijgekregen. De diafragmaopening blijft hierdoor op volle opening mooi rond. Het is duidelijk dat Sigma er alles aan gedaan heeft om van dit objectief een echte Art-lens te maken. Het enige waar de Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art iets van terrein prijs moet geven ten opzichte van de versie voor DSLR’s, is de kortste instelafstand. Die is op deze lens 28cm, tegenover 26cm op de HSM-versie.

Autofocus

 

De autofocus van de Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art is duidelijk geoptimaliseerd voor spiegelloze camera’s en werkte in onze testen uitstekend. Dat hebben we bij versies met adapters weleens anders meegemaakt. De Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art heeft ook een aparte schakelaar om te wisselen tussen autofocus en handmatige scherpstelling en een AFL knop (Auto Focus Lock) om de scherpstelling mee te vergrendelen. Die knop is overigens programmeerbaar, zodat je er ook andere functies aan kan toekennen. Aan de achterzijde heeft het objectief ook nog een houder voor gelfilters. Aan de voorzijde kan je namelijk geen schroeffilters gebruiken. Wie toch van bijvoorbeeld verlopende grijsfilters gebruik wil maken, zal op zoek moeten naar een aparte filterhouder voor grote vierkante filters. Het frontelement is gelukkig niet alleen voorzien van een geheel nieuwe NPC (Nano Porous Coating) die een gunstig effect op de brekingsindex van de glaselementen moet hebben, maar ook van een coating die ervoor zorgt dat vuil en vocht zich nauwelijks aan het glasoppervlak kan hechten.

Beeldkwaliteit

Gezien de bewering van Sigma dat de Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art bijzonder geschikt is voor astrofotografie hadden we hoge verwachtingen van dit objectief. Die maakt de Sigma zowel in het testlab als in de praktijkopnames volledig waar. Met name op de grootste beeldhoek, op 14mm, is de centrumscherpte al op volle opening enorm hoog en is het verloop naar de hoeken klein. Voor een gematigde groothoek zouden dit al erg goede prestaties zijn en voor een 14mm supergroothoek is het buitengewoon. Diafragmeren zorgt voor een niet meer waarneembare toename van het centrum en een kleine verbetering van de hoeken en op f/5.6 bereikt de Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art zijn piek. Zoom je in, dan zie je min of meer hetzelfde beeld, al zijn de prestaties net een tikje lager dan op 14mm. Op 24mm nog steeds goed, maar wel iets minder dan we over de rest van het bereik zien.

Bij iedere lichtsterk objectief verwachten we lichtafval en zeker bij lichtsterke groothoeken. De Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art is daar bijna een uitzondering op. De raw-waardes vallen reuze mee. In jpeg hebben we zelfs iets meer lichtafval gemeten dan in raw, wat zelden voorkomt. Vaak heeft dat te maken met een toename van het toepassen van het standaard beeldprofiel waardoor het contrast toeneemt. De Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art maakt gebruik van de correcties in de camera, maar in dit geval hoeven die niet veel te doen. Voer je dan het contrast op, dan lijkt de lichtafval groter te worden. Voor astrofotografie is dat niet zo gunstig, maar dat is gemakkelijk op te lossen met een iets minder pittig profiel of eigen instellingen in de rawbewerking.

Hetzelfde beeld als bij de lichtafval zien we ook een beetje bij de vertekening. Ook die is in raw al behoorlijk laag, met de 24mm stand als enige uitschieter. De cameracorrecties zorgen ervoor dat de vertekening over het hele bereik in jpeg wat gelijkmatiger wordt, maar niet perse overal minder dan in raw. Voor een supergroothoekzoom is dit een buitengewone prestatie.

Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art IN DE PRAKTIJK

Benieuwd naar de prestaties van de Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art in de praktijk? Klik op de button hieronder en bezoek onze vernieuwde webgallery met praktijkopnames. De beelden kunnen in volle resolutie worden gedownload om op 100% te worden bekeken.

Conclusie test Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art op Sony A7R III

Klik op de lens voor specificaties, prijzen en testresultaten.

De Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art is een goede reden om een spiegelloze camera te gaan kopen.

De Sigma 14-24mm F2.8 DG HSM Art is een excellente supergroothoekzoom. Het objectief is ongelooflijk goed. De lichtsterkte en de scherpte zijn hoog, de lichtafval en vertekening laag en chromatische fouten zijn nauwelijks waarneembaar. Dat de lens daarbij nauwelijks de correcties in de camera nodig heeft om tot die resultaten te komen, is een indrukwekkende prestatie van Sigma. Tel daar de compacte bouw, het lage gewicht en de goede afwerking bij op en je hebt een van de meest aantrekkelijke supergroothookzooms van dit moment. Wil je graag werken met een compacte en lichte supergroothoek maar je hebt nog geen spiegelloze camera, dan is dit objectief wellicht een reden om er gauw een te gaan kopen.