Test Sigma 24-70 mm f/2.8 Art

Veelzijdig, kunstzinnig werkpaard: Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art

Een 24 tot 70mm zoom is voor veel fotografen hun standaardobjectief. Met een bereik van ruim groothoek tot een beetje tele kan je met dit objectief veel verschillende soorten fotografie aan. Zeker als hij een hoge lichtsterkte van f/2.8 heeft. Dan is zo’n lens goed voor bijna alles, van landschappen en interieurs in de groothoekstand tot (reis)reportages, bruiloften en portretten in de telestand. Bij veel fotografen komt de 24-70mm f/2.8 nauwelijks van de camera. Kwalitatief goede 24-70mm lenzen met een lichtsterkte van f/2.8 zijn echter ook stevig aan de prijs. Daarom keken veel fotografen uit naar de komst van de Sigma 24-70mm F2.8 in de Art serie. De Art objectieven combineren een hoge beeldkwaliteit met een over het algemeen heel redelijke prijs.

Klik op het product voor specificaties, prijzen en testresultaten.

Bouw

pphoto 24 70 28 a017 l 01 2

De Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art is een flink objectief, maar dat is bijna vanzelfsprekend voor dit soort objectieven. Het is relatief kort maar wel vrij dik en het weegt iets meer dan een kilo. Daarmee is het een van de zwaarste 24-70mm’s. Alleen de Nikon 24-70mm f/2.8 met VR is nog net iets zwaarder. Het objectief wordt geleverd met een bloemvormige zonnekap. Direct daarna vind je de brede zoomring. Daarachter, iets dichter bij de camera, zit de smallere scherpstelring. Vlak daarachter zit een venster waarop je de ingestelde afstand kan aflezen. Naast het venster zitten twee schakelaars. De ene is voor de autofocus en heeft drie standen. In AF werkt alleen de autofocus, in MO kan je de autofocus gebruiken met handmatige correctie en in MF kan je alleen handmatig scherpstellen. De tweede schakelaar is voor het aan- en uitzetten van de beeldstabilisatie. Lang was beeldstabilisatie een uitzondering op dit soort objectieven, maar zo langzamerhand wordt het gelukkig heel normaal. De Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art is weerbestendig en voorzien van een rubber afdichting op de bajonet. Zo hoort dat voor een objectief in deze klasse. 

Beeldkwaliteit

DSC01347

 De beeldkwaliteit van de Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art is over het algemeen behoorlijk goed. Wat het objectief hoogstens parten kan spelen is de fenomenale kwaliteit van de vaste brandpunten in de Sigma Art serie. Die zijn nagenoeg perfect waardoor je toch snel hoopt dat deze zoom daar heel dicht bij in de buurt komt of in ieder geval waardes haalt die voor dit soort zooms uitzonderlijk goed zijn. Zo goed als de vaste brandpunten is hij echter niet. Dat zie je vooral op volle opening. De hoeken blijven dan toch wel duidelijk wat achter bij het centrum en dat geldt eigenlijk over het hele zoombereik. Een stop diafragmeren brengt al verbetering en op f/5.6 is het objectief in alle zoomstanden gewoon heel goed over het hele beeldveld.

De Sigma 24-70mm f/2.8 Art profiteert in ieder geval op de Sony waarop we deze lens hebben getest van de lenscorrecties in de camera. De lichtafval is dan vrij gering, met minder dan een hele stop als maximale waarde (bij volle opening op 24mm). Datzelfde geldt ook voor de vertekening en ook de lichtafval is gering. Chromatische aberratie is behoorlijk onderdrukt en alleen aan de randen van het beeld enigszins zichtbaar in de uiterste zoomstanden. De 70mm stand heeft er iets meer last van dan de 24mm stand. Het is echter makkelijk te corrigeren in de nabewerking. In ongecorrigeerde raws, en dus ook in de zoeker van spiegelreflexcamera’s, zal je wat meer vertekening zien en is er ook wat zichtbare lichtafval. De lichtafval is maximaal zo’n 2 stops op volle opening op 24 mm en de vertekening is 1,5% tonvormig op de groothoekstand en verloopt dan naar 1% kussenvormig in de telestand. Dat zijn eigenlijk best nette waardes, maar de vertekening is in opnames met rechte lijnen zeker te zien als je het niet corrigeert.

 DSC1603

Bokeh

De Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art heeft een diafragma dat bestaat uit negen lamellen. Verwacht in de groothoekstand geen bijzonder bokeh, maar in de 70mm stand is het niet onaardig. De onscherpte is dan vrij zacht en mooi gelijkmatig. Dat wordt natuurlijk nog wel wat geflatteerd doordat op volle opening de scherpte naar de hoeken wat wegloopt, maar ach, alle kleine beetjes helpen. In ieder geval is het best aardig voor een portret.

Beeldstabilisatie

IStest
De 24-70mm f/2.8 van Canon stamt uit 2012 en is daarmee een van de oudere 24-70mm’s. Zo competitief is deze klasse. Het is ook een van de weinige 24-70mm’s die geen beeldstabilisatie heeft. De Sony 24-70mm f/2.8 GM is ook niet gestabiliseerd, maar die profiteert van de beeldstabilisatie in de Sony camerabody’s. Zo langzamerhand wordt het heel normaal dat ook dit soort objectieven gestabiliseerd heeft. De beeldstabilisatie zou volgens Sigma goed moeten zijn voor drie tot vier stoppen. Dat is ongeveer ook wat wij in de praktijk aantroffen.

Autofocus

Bij de oudere Sigma objectieven was de autofocus soms de achilleshiel van verder goede objectieven. De autofocus van de Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art is prima in orde. De HSM, Hypersonic Motor, is vernieuwd en krachtiger dan die in de vorige generatie. De autofocus is stil, behoorlijk snel en goed nauwkeurig. De kortste instelafstand is 0,37 cm, wat zorgt voor een vergroting van 0,21x op de 70mm stand.

Vattingen

 DSC1559

De Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art is verkrijgbaar in Sigma, Canon en Nikonvatting en er is sinds kort ook versie voor Sony E-mount. De Nikonversie heeft een elektronisch diafragma. Dat werkt prima op de nieuwere body’s maar niet op alle oudere modellen. Een Canon- of Sigmaversie met Sigma’s MC-11 adapter op een Sony gebruiken kan overigens ook. Overweeg je om te switchen van Canon naar Nikon of omgekeerd, dan kan je de bajonet ook door Sigma laten vervangen. De Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art is hierdoor heel toekomstbestendig. Sigma levert ook een USB Dock waarmee je gemakkelijk nieuwe firmware kan installeren en aanpassingen kan maken aan je objectief.

Conclusie Test Sigma 24-70 mm f/2.8 Art

Voordelen

  • Goede beeldkwaliteit
  • Hoge lichtsterkte
  • Mooi bokeh
  • Degelijk gebouwd
  • Goede autofocusGunstig geprijsd t.o.v.
  • de concurrentie
  • Compacte bouw

Nadelen

  • hoekscherpte iets minder op volle opening

Klik op het product voor specificaties, prijzen en testresultaten.

De Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art is een mooi allround objectief. De scherpte is over het algemeen erg goed, al moet je voor het beste resultaat wel een stopje diafragmeren. De combinatie van goede beeldkwaliteit, weerbestendigheid en beeldstabilisatie zorgt ervoor dat dit een uitstekend objectief is voor heel veel soorten fotografie en dus ook voor heel veel fotografen. En dat voor een hele aantrekkelijke prijs.

Sluit Menu