Test Sony Vario-Sonnar® T* 24-70 mm F2.8 ZA SSM (APS-C)

  • Post author:

De Sony 24-70 mm 2.8 is een lens die door Zeiss ontworpen is en al sinds 2008 te koop is. Het blauwe Zeis logo is duidelijk zichtbaar op de zijkant van de lens aangebracht. De Zeiss vermelding en de hoge prijs maken dat je de hoogste kwaliteit van deze lens verwacht. Laten we kijken of Sony dat waarmaakt.produkt2SonySAL2470Z

24mm-Sony-zeiss-24-70
70mm-Sony-zeiss-24-70

Sony Vario-Sonnar® T* 24-70 mm/2.8 ZA SSM, @ 24 en 70 mm.
Het drie keer zoombereik van de Sony 24-70 in de praktijk overeen met een zoombereik van 36-105 mm van een zoomlens op een camera met een APS-C sensor. Aan de telekant is dat een mooie waarde maar de uiterste groothoekstand is voor een universeel objectief te weinig groothoekig.

Bouw en autofocus

De Sony 24-70 mm 2.8 is bijna een kilo zwaar. Dat is normaal in vergelijking to soortgelijke lenzen van Canon, Nikon en Sigma. Er is veel glas met grote doorsnede nodig om deze lichtsterkte te realiseren op een camera met een volformaat sensor, waarvoor deze lens ontworpen is.
De lens wordt langer als je uitzoomt naar 70 mm. Opvallend is de AF schakelaar aan de zijkant van de lens, die draait in plaats van schuift.
De lens stelt mede dankzij de hoge lichtsterkte en de SSM (SuperSonic AF Motor) snel scherp, ook in het donker, zonder te zoeken. Scherpstellen verloopt redelijk stil, maar niet geruisloos.

Beeldstabilisatie

Tijdens de beeldstabilisatie test bij een brandpuntsafstand van 70 mm bleek, dat pas bij een sluitertijd van 1/200 seconde er geen verbetering meer is door het aanzetten van de beeldstabilisatie. Bij 1/100 seconde is het effect meetbaar, maar in de praktijk niet zichtbaar. Bij sluitertijden van 1/50 seconde wordt de verbetering in scherpte dankzij de beeldstabilisatie ook voor het blote oog zichtbaar.IStest Sony 24 70 mm

Lichtafval

Het Sony Zeiss 24-70 mm objectief scoort perfect qua lichtafval. In de praktijk zal je vrijwel nooit lichtafval tegenkomen als je deze lens gebruikt op een camera met een APS-C sensor.

praktijkvignet-Sony-zeiss-24-70

Vervorming

Ondanks dat in-camera correctie van vervorming aanstond op de Sony A77, vertonen de jpg bestanden van de Sony 24-70, met name in de groothoek stand, zichtbare vervorming. De automatische compensatie van vervorming in de camera heeft hier kennelijk (nog?) geen effect. Met name bij 24 mm zal de vervorming zichtbaar zijn. Gelukkig is vervorming achteraf eenvoudig met software te corrigeren.distortion-Sony-zeiss-24-70

Bokeh

De bokeh van de Sony 24-70 mm is niet slecht, maar ook niet heel goed. De onscherpe delen lijken een beetje onrustig. In het voorbeeld hiernaast kan je de bokeh, en de scherpte van de plant op de voorgrond, beoordelen op 100%.

Bokeh70mm-Sony-zeiss-24-70

Overstraling

De Sony 24-70 heeft weinig last van overstraling als je er voor zorgt dat er geen felle lichtbron rechtstreeks in de lens schijnt en je de zonnekap gebruikt. Mocht dat toch gebeuren, dan kan je last hebben van overstraling, zoals je ziet in dit praktijkvoorbeeld.glare-Sony-24-70-zeiss

Scherpte

De scherpte van jpg bestanden gemaakt met de Sony 24-70 op een Sony A77 camera is erg hoog bij alle brandpuntsafstanden en diafragma’s. Dat is een topprestatie. Opvallend is dat de scherpte in de hoeken niet aan de uiteinden van het zoombereik (24 mm en 70 mm), maar in het midden van het zoombereik (30 tot 50mm) iets achter blijft op het centrum. Vanaf diafragma 4.0 komt de scherpte over het hele zoombereik in de uiterste hoeken niet onder de 1500 LW/PH en in het centrum niet onder de 2000 LW/PH. Dit verschil is in de praktijk met het blote oog niet waarneembaar.resolutie-Sony-zeiss-24-70

Chromatische aberratie

Met deze lens zal je nooit last hebben van chromatische aberratie. Chromatische aberratie is laag bij alle brandpuntsafstanden. Erg goed.

CA-Sony-zeiss-24-70

Conclusie test Sony Vario-Sonnar® T* 24-70 mm 2.8 ZA SSM

Voordelen

  • Optische kwaliteit (resolutie, chromatische aberratie en lichtafval) van topklasse
  • Solide als een tank

Nadelen

  • Zwaar: bijna een kilo
  • Zichtbare vervorming bij 24 mm
  • Hoge aanschafprijs

Qua bouw en optische kwaliteiten, zoals resolutie, chromatische aberratie en lichtafval maakt deze lens zijn hoge prijs zeker waar. Deze lens behoort tot de allerbeste lenzen voor een camera met een APS-C sensor. Vervorming, met name aan de uiteinden van het zoombereik, wordt (nog?) niet door de camera gecorrigeerd.
Deze lens is een absolute aanrader voor wie de hoogste kwaliteit nastreeft, in het bezit is van een Sony camera met een APS-C sensor èn een goed gevulde beurs. Bedenk wel dat de Sony 24-70 mm op een APS-C camera te weinig groothoekig is om te dienen als een ‘walk around lens’.