Test Tamron 20mm F/2.8 Di III OSD M1:2 (Model F050) voor Sony FE

De Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 is de grootste groothoek van een serie van drie groothoekobjectieven die Tamron heeft uitgebracht voor Sony camera’s met E-bajonet. Ze zijn alledrie licht, betaalbaar, goed en kunnen ook nog eens bijzonder dichtbij scherpstellen.

Klik op de lens voor specificaties, prijzen en testresultaten.

TESTRESULTATEN Tamron 20mm F/2.8 @ Sony A7R MKIV :

VOORDELEN

Nadelen

  • Goede beeldkwaliteit

  • Heel dichtbij scherpstellen

  • Weerbestendig

  • 67mm filtermaat (standaard)

  • Lekker licht

  •  Fluorine coating op de frontlens
  • Beetje aan de grote kant

  • 67mm filtermaat (groot)

De Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 is een echt goede groothoek voor het Sony systeem

De Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 is onderdeel van een reeks van drie nieuwe groothoekobjectieven voor Sony: de Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2, de Tamron 24mm f/2.8 Di III OSD M1:2 en de Tamron 35mm f/2.8 Di III OSD M1:2. De objectieven hebben een vast brandpunt en zijn met f/2.8 op zich niet heel lichtsterk. Zeker voor de 35mm zou je misschien een stopje meer verwachten. Voor de 20mm valt de lichtsterkte best mee. Een 20mm groothoek koop je eerder voor weidse landschappen dan voor het ultieme bokeh. En een objectief als dit zal je dan waarschijnlijk eerder op f/5.6 of f/8 gebruiken dan op volle opening. Hetzelfde geldt voor de afmetingen. De 35mm f/2.8 is gezien de lage lichtsterkte wat aan de grote kant, maar voor een 20mm valt het wel weer mee.

Tamron heeft ervoor gekozen om de drie groothoeklenzen allemaal dezelfde afmetingen te geven. Ze hebben ook dezelfde vormgeving en 67mm filtermaat als de f/2.8 zooms voor Sony, de Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD en de Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD.  Uiteraard zijn ze wel een heel stuk korter dan die zooms en ook beduidend lichter en goedkoper. Hierdoor is de Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 een goed alternatief voor de al eerder uitgebrachte Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD groothoekzoom.  Hij weegt maar de helft van de zoom en neemt ook minder ruimte in. De Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2  is daarom bijvoorbeeld een mooie aanvulling op de Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD en een goed alternatief voor de groothoekzoom voor fotografen die graag licht op reis gaan.

Macro

De drie nieuwe groothoekobjectieven hebben ook een bijzondere eigenschap die je niet op de zooms aantreft en dat is de mogelijkheid om tot een vergrotingsmaatstaf van 1:2 scherp te stellen. Hierdoor kan je bijna macrofoto’s maken met veel achtergrond in beeld. Dat zorgt voor andere beelden dan je met een langere macrolens kan maken.

Bouw en bediening

De Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 heeft dezelfde kunststof behuizing als de 24mm en 35mm. Door het gebruik van kunststof voelt het minder hoogwaardig aan dan bijvoorbeeld een Zeiss Batis objectief. Maar dat is een gevoelsmatig argument. Hoogwaardige kunststof hoeft niet minder goed te zijn dan metaal. Het voordeel ervan is dat de behuizing bij koud weer prettiger aanvoelt en dat het hele objectief wat lichter is. Met 220 gram is de 20mm echt een lichtgewicht. Tegelijk is het wel afgedicht tegen stof en vocht en beschikt de Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 over een pakking aan de achterzijde. Het objectief is verder vrij eenvoudig. Het enige bedieningselement is de scherpstelring. Het objectief heeft geen AF/MF schakelaar, beeldstabilisatie of Focus Lock knop. Dat maakt het goed afdichten van deze lens natuurlijk wel gemakkelijker. De frontlens is voorzien van een fluorine coating waardoor vocht, vet en vuil minder makkelijk aan het glas hechten en de frontlens makkelijker schoon te maken is.

Beeldkwaliteit

De Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 presteert heel goed. De scherpte is al bij volle opening uitstekend, met een licht verloop van het centrum naar de hoeken. Maak je gebruik van de correcties in de camera of – in de nabije toekomst – de correcties voor de raw bestanden in software, dan blijft dat beeld hetzelfde voor alle diafragma’s.  Voor een 20mm groothoek is dit heel goed, zeker op de 60 megapixel A7R IV.  Camera’s met zoveel pixels zijn heel kritisch en brengen ieder minpuntje van een objectief aan het licht. Dat het verloop zo gelijkmatig is, zegt veel over de kwaliteit van deze 20mm. Wel kan je wat paarse kleurrandjes zien wanneer je fijne, donkere onderwerpen tegen een grijze lucht schiet. Van overstraling heeft de 20mm door die goede coatings nauwelijks last.

De lichtafval is laag, zowel in raw als in de jpegs. In raw is het maar een fractie meer dan in de gecorrigeerde jpegs en met de correcties aan is het op volle opening net iets meer dan een stop. Op f/4 is dat bijna de helft en bij verder diafragmeren neemt het nog iets verder af. Zeker voor een 20mm groothoek zijn dit mooie waardes.

De waardes voor de vervorming zien er heel anders uit dan de lichtafval. In raw is de vervorming een stevige 8%.  Een aantal jaren geleden zouden we dat een flink minpunt hebben gevonden. Maar moderne objectieven voor spiegelloze camera’s worden ontworpen om gebruikt te worden met de correcties in de camera aan. Je ziet bij de Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 dan ook geen overdreven verlies aan scherpte in de hoeken als gevolg van het wegwerken van de vertekening. Met de correcties aan is de vertekening ongeveer 0,8% en dat is een waarde waar je in de praktijk geen last van hebt.

Zo ziet 8% vertekening eruit als je geen gebruik maakt van de correcties. Maar waarom zou je dat willen doen:

Met de correcties in de camera aan, is dit wat je in de zoeker en in het eindresultaat mag verwachten:

Autofocus

De Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 stelt redelijk snel en vrij stil scherp. Hij maakt gebruik van de OSD (Optimised Silent Drive), niet over de RXD motor die we in de zoomlenzen vinden. Een verschil tussen de 20mm en bijvoorbeeld de 17-28mm f/2.8 zoom is dat de 20mm geen interne autofocus heeft, maar dat de hele lensgroep beweegt voor de scherpstelling. Mede hierdoor is de autofocus een fractie minder snel. Ook zie je hierdoor de afbeeldingsmaatstaf tijdens het scherpstellen flink veranderen. Voor video is dat minder prettig, omdat het zorgt voor veel focusbreathing. Ook moet de autofocus bij weinig licht hierdoor soms wat meer zoeken naar de juiste scherpstelling dan Sony’s eigen groothoeken. De scherpstelling is wel goed nauwkeurig.

Bijzondere functies

Heel bijzonder aan de Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2, en dat geldt ook voor de 24mm en de 35mm, is dat hij heel dichtbij kan scherpstellen. In het geval van de 20mm is dat tot 11cm. Dat levert een vergrotingsmaatstaf op van 1:2. Een onderwerp van zo’n 6 centimeter groot krijg je hiermee dus bijna beeldvullend in beeld. Omdat de Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 een groothoekobjectief is, kan je meer achtergrond in beeld krijgen dan met macro-objectieven met een langer brandpunt, zelfs nog meer dan bij de 24mm en de 35mm.Dat kan je prachtig gebruiken door  bloemen of insecten te fotograferen in hun omgeving. Natuurlijk is je scherptediepte bij zulke korte opnameafstanden heel gering. En dan is de kwaliteit van de bokeh heel belangrijk. En dat zit helemaal goed bij de Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2. 

De Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 heeft een negenbladig diafragma dat zorgt voor mooi ronde bokehballen op volle opening. Het bokeh is vrij goed, met nauwelijks harde randjes en weinig onrust in de zachte partijen. Bij een 20mm zal je normaal gesproken niet zoveel onscherpte in de achtergrond zien, maar omdat deze 20mm heel dichtbij kan scherpstellen, is het toch een geruststelling om te weten dat de achtergrond er bij zulke close-up opnames goed uitziet.

Ten opzichte van de concurrentie

Waar je voor de 35mm en de 24 mm wat meer keus hebt, heeft de Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 wat minder direct concurrenten. Samyang heeft een de Samyang AF 18mm f/2.8 FE op de markt gebracht. Deze is nog iets lichter en een flink stuk kleiner, maar mist de weerbestendigheid en close-focus mogelijkheid van de Tamron. Een andere mogelijkheid is de Zeiss Batis 18mm f/2.8. Deze hebben we getest als een van de beste groothoeken voor de Sony camera’s. Net als de Tamron is hij weerbestendig, maar hij mist de unieke macromogelijkheid van de Tamron. De Zeiss heeft wel een metalen behuizing en een mooi OLED-scherm. Daar betaal je dan wel voor, want hij kost het dubbele van de Tamron.

TAMRON 20MM F/2.8 DI III OSD M1:2 (MODEL F050) VOOR SONY FE

Benieuwd naar de prestaties van de Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 in de praktijk? Klik op de button hieronder en bezoek onze vernieuwde webgallery met praktijkopnames. De beelden kunnen in volle resolutie worden gedownload om op 100% te worden bekeken.

Conclusie test TAMRON 20MM F/2.8 DI III OSD M1:2 (MODEL F050) @ SONY A7R mk4

De optische prestaties van de Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 zijn goed en zullen ook veeleisende gebruikers tevreden stellen

De Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 is een prima groothoek voor de Sony camera’s en misschien wel de meest aantrekkelijke van de drie nieuwe Tamron groothoeken. Voor een 20mm zijn de afmetingen niet al te groot en het gewicht lekker laag. De optische prestaties zijn goed en zullen ook veeleisende gebruikers tevreden stellen. De Tamron 20mm f/2.8 Di III OSD M1:2 presteert uitstekend voor alle dingen waarvoor je een groothoek zou willen gebruiken: landschappen, reis- en reportagefotografie en interieurs en architectuurfotografie. Dankzij alle afdichtingen van het objectief kan je het onder alle omstandigheden gebruiken. Gezien de kwaliteit en de mogelijkheden, is de prijs die Tamron voor deze 20mm vraagt, bijzonder aantrekkelijk.